Problém se týká povinného týdenního odpočinku v délce 45 hodin, který musí řidiči dodržovat. V Belgii už začali dokonce řidiče pokutovat za to, že ho strávili v kabině kamionu.
„Jde o umělý a účelový výklad nařízení Evropského hospodářského společenství, naštěstí se to zatím neděje nějak systematicky. Za vším je především snaha bránit dopravcům z levnějších zemí, aby využívali výhod jednotného trhu v nákladní dopravě,“ říká zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jan Medveď.
Podle něj se Francie a Belgie snaží přesvědčit Evropskou komisi, aby do nových pravidel pro řidiče jasně stanovila zákaz odpočinku 45 hodin v kabině kamionu. Zákaz by nešel obejít ani předložením účtenek z hotelů. Francie a Belgie požadují povinný návrat řidičů a vozidel „domů“.
Zákaz sníží efektivitu přepravy, míní sdružení autodopravců
Změna pravidel by tak dopadla nejen na řidiče, kteří jezdí s vozem třeba i na několik týdnů mimo domov, ale na všechny dopravce, jejichž vozidla na základě objednávek zákazníků nebo vinou například zákazu jízdy budou muset zůstat na cestě. „Zákaz tak nutně sníží efektivitu přepravy a zvýší počet prázdných jízd kamionů,“ dodal Medveď.
Některé západoevropské země argumentují pojmem sociální dumping. Východoevropští řidiči totiž berou méně než ti zaměstnaní například ve Francii či Belgii. Volný pohyb služeb a zboží a liberalizace trhu ale umožňují, aby tito levnější dopravci často úspěšně konkurovali dražším západoevropským. Návrh našel podporu i v Německu nebo Švédsku, naopak periferní státy EU jako Španělsko, Portugalsko nebo Řecko jsou proti.
Proti jsou i čeští dopravci, ale například také české ministerstvo dopravy. „Považujeme to za zásadní boj o svobodu pohybu zboží, služeb a práce,“ řekl například ministr dopravy Dan Ťok. Problém chce řešit na lednové schůzce s představiteli zemí Visegrádské čtyřky.
Podle dopravců je návrh nesmyslný i proto, že není po Evropě tolik hotelů nebo se k nim kamiony nedá ani zajet. Kabina v kamionu navíc často nabízí větší komfort, než hotel. „Kamiony se vyrábí s postelemi proto, aby se s nimi dalo takto jezdit. Řidiči jsou zvyklí v kabině spát a chtějí tam spát, mají ji často lépe vybavenou než hotel,“ dodal mluvčí Česmadu Martin Felix.
Je to další možný problém pro tuzemské dopravce, stále jasno není například s problémem minimální mzdy v Německu. Dopravci tuto povinnost zatím vesměs odmítají dodržovat vzhledem k obrovskému nárůstu administrativy s ním spojené.