Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Euro zlevnilo, zboží z ciziny ne

  0:01aktualizováno  0:01
Vývozci si v posledních týdnech stále důrazněji stěžují, že jim silná koruna prodražuje prodej jejich zboží v zahraničí. Dovozci, pro které je kurz naopak velmi výhodný, však mlčí. A k žádnému výraznému zlevňování se nechystají. Koruna vůči euru a německé marce letos zatím posílila o více než pět procent. V těchto dvou měnách do Česka proudí šedesát procent dovozů - auta, spotřební elektronika a další. Je-li kurz silnější, mělo by dovážené zboží zlevňovat, říká ekonomická teorie.

Zatímco na začátku roku by zaplatil dovozce za dobrou televizi či pračku z Německa v ceně tisíc marek v přepočtu 17 900 korun, dnes je to zhruba o tisíc korun méně. Pavel Sláma z Datartu, jedné z největších tuzemských sítí prodejen elektroniky, pokles cen v řádu procent připouští. "Nevím, jestli to je politika dodavatelů či vliv kurzu, ale některé ceny šly dolů," říká.

Obchodní ředitel tuzemské pobočky Thomsonu Jiří Jelínek však tvrdí, že ceny klesají hlavně kvůli sílící konkurenci a celosvětovému propadu tohoto oboru. "Zlevňování kvůli silnému kurzu koruny neočekávám," říká. Nynější tlaky na zpevnění kurzu koruny by však měly pokračovat i nadále, zejména z důvodu očekávaného masivního přílivu devizových příjmů z privatizace.

Na silnější měnu nereagují ani dovozci aut. "Naše objednávky jsou dlouhodobější, a vliv kurzu se proto neprojevuje," říká Martin Buček z Opelu. Předvídat nechce ani vývoj v příštím roce. "Záleží na tom, jak se bude chovat konkurence," říká. Silná koruna neovlivňuje ani cenu fiatů. Podle Giorgio Marguttiho z finančního oddělení italské automobilky jdou veškeré kurzové zisky či ztráty na účet mateřské firmy v Turíně.

Počítat lidé příští rok nemohou ani s levnějšími zájezdy do zahraničí. "Drtivá většina ostatních faktorů působí ve prospěch vyšších cen," vysvětluje tajemník Asociace cestovních kanceláří Oldřich Freidinger. Na růst cen podle něj tlačí náklady na dopravu, ubytování či průvodce.

Ekonomy nechuť ke zlevňování nepřekvapuje. "Ceny reagují směrem nahoru daleko rychleji než dolů," říká ekonom ČSOB Josef Kovalovský. Tuzemské hospodářství navíc na rozdíl od Německa stojícího na pokraji recese sílí. "Slušný růst ekonomiky a reálných mezd a pokles nezaměstnanosti se projevují v poměrně vysoké poptávce, která nevytváří takový tlak na snižování cen," říká Kovalovský.

Roli hraje i předvánoční období, kdy lidé více nakupují. Klesající dovozní ceny přispívají alespoň k mírnějšímu růstu cen. "Kdo ví, jak by to bylo s inflací, kdyby kromě domácí poptávky rostly také dovozní ceny," říká David Marek z Patria Finance.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stovky migrantů vnikly na území španělské enklávy Ceuta na severu Afriky...
KOMENTÁŘ: Euro a levné peníze zhoršily migrační krizi

Kvalita státní správy v zemích jižní Evropy se od druhé poloviny 90. let povážlivě zhoršila. Viníkem je jednotná evropská měna. A negativně se to podepisuje i...  celý článek

V Aténách v pondělí v půl desáté ráno středoevropského času po pěti týdnech...
Řecko se vrátilo na dluhopisové trhy. Na pět let upsalo tři miliardy eur

Řecká vláda v úterý vydala pětileté dluhopisy v hodnotě tří miliard eur (zhruba 78 miliard Kč) s úrokem 4,625 procenta. Země se tak po tříleté přestávce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Evropa prověřuje kartel německých automobilek, hrozí jim miliardové pokuty

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o možných kartelových dohodách mezi německými automobilkami a nyní tato podezření vyšetřují. V sobotu to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.