Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Europoslanci povolili zdražení mýta kvůli hluku a emisím

  13:47aktualizováno  14:21
Členské země Evropské unie budou moci promítnout do mýta zvláštní poplatek za znečištění ovzduší a hluk. Rozhodli o tom europoslanci. Každý kilometr, který nákladní automobil na dálnicích ujede, by se tím prodražil zhruba o korunu.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Záleží však na jednotlivých zemích, zda opatření zavedou. Brusel pouze tuto možnost otevřel a posvětil. Česko zdražovat mýto nebude, sdělil iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

"Máme dva roky na to, abychom novelu implementovali do českého zákona.My jsme se rozhodli jít trochu jinou cestou. Zvýšili jsme plošně poplatek o 25 procent letošní i příští rok. Nemyslím si, že český trh je zralý na to, aby přijímal další náklady," řekl Ptačinský. Letos kamiony platí okolo 5 korun za ujetý kilometr.

Dosud země mohly do mýtného započítávat jen náklady na budování a udržování infrastruktury. Teď si budou moci kalkulovat do mýta i další náklady, třeba v podobě poplatku za hluk či znečištění.

Ještě na podzim loňského roku česká ministerstva dopravy i životního prostředí říkala, že se zavedení návrhu v tuzemských podmínkách nebrání. (čtěte zde)

Mýtné v EU

Používá 11 členských zemí včetně Česka a Slovenska. Další dvě, Polsko a Maďarsko, by ho měly zavést v brzké době.

Výše mýtného se obvykle pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (3,7 až 6,12 Kč), přičemž výše závisí na typu automobilu nebo cesty.

Zpoplatnění 4 centy za kilometr by se týkalo jen aut nad 3,5 tuny. Autodopravci ze sdružení ČESMAD to považují za nesmyslné populistické opatření, které ve výsledku zaplatí zákazník. "Zní to jako klasický populismus. Není to nic jiného než nepřímá forma zdanění lidí," uvedl dříve šéf sdružení Vladimír Starosta.

Kamionová doprava se na nákladní přepravě v Evropě podílí zhruba ze čtyř pětin. Zbytek tvoří lodní, železniční a námořní přeprava.

Evropská komise už dříve odhadla dopady silniční dopravy na životní prostředí na zhruba 100 miliard eur, tedy 2,45 bilionu korun. Nákladní automobilová doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z celkové silniční dopravy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Horníci NWR. Ilustrační snímek
Diskreditace i prodej OKD pod cenou. Komise řeší vyloučení Američanů z tendru

Evropská komise se začala zabývat stížností americké firmy Alcentra, která byla vyloučena z nabídky na koupi černouhelné OKD. Společnost dříve hrozila...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Česko v pololetí získalo z EU o 16,7 miliardy korun více, než zaplatilo

Česká republika získala v pololetí z rozpočtu Evropské unie o 16,7 miliardy korun více, než do něj odvedla. Loni v pololetí tzv. čistá pozice ČR činila 66,6...  celý článek

Developerský projekt (Ilustrační foto).
Čech na nový byt potřebuje 11 ročních platů. Němec necelých pět

Lidé v Česku loni potřebovali na koupi nového bytu o velikosti 70 metrů čtverečních 10,9 průměrného ročního platu. Mezi 16 porovnávanými evropskými zeměmi to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.