Společnost Eurotunnel, která tunel v kanálu La Manche vlastní a spravuje, se ocitla ve velkých finančních problémech.
V roce 2003 zaznamenala sice provozní zisk ve výši asi 170 milionů liber, ale to je asi o pětinu méně než o rok předtím.
Tento zisk zdaleka převyšuje úroky z dluhů. Ty dosahují výše skoro 320 milionů liber ročně. Společnost celkově dluží přes šest miliard liber. Mizerná finanční situace má drtivý dopad na cenu akcií Eurotunnelu.
Akcionáři od roku 1997 ztratili devadesát procent hodnoty investic. V posledních dnech tak došlo ve firmě doslova k zemětřesení. Část akcionářů pod vedením Nicolase Migueta, novináře, investora a politika s pověstí muže, který umí jít tvrdě za svým cílem, se vzbouřila proti současnému vedení a ve středu ho odvolala.
Bývalý management se svému odvolání dlouho bránil. Vždy tvrdil, že finanční potíže způsobily "špatné finanční a obchodní modely" z dob, kdy se výstavba tunelu teprve plánovala.
"Nemůžete postavit složitou infrastrukturu za 25 miliard dolarů a pak v ní nemít dostatečný provoz. Jde o velký strukturální problém," tvrdí odstupující výkonný šéf Eurotunnelu Richard Schirrefs.
Původní předpoklady počítaly s tím, že ročně využije tunel asi 16 milionů železničních pasažérů. Ve skutečnosti je to jen 6,3 milionu lidí. Stejně tak 1,7 milionu tun přepraveného zboží v roce 2003 má daleko k původním odhadům, jež počítaly se sedmi miliony tun ročně.
Nové vedení Eurotunnelu, v jehož čele od čtvrtka stojí bývalý šéf francouzské cestovní kanceláře Nouvelles Frontieres Jacques Maillot, si klade za cíl snížit dluhy a zvýšit cenu akcií. Chce zlevnit poplatky za použití tunelu, a tím zvýšit počet pasažérů i nákladu.