Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V létě za 40, teď za 70 milionů. Sesuv na D8 míří bez soutěže k Eurovii

  6:00aktualizováno  14:55
O tři čtvrtiny dražší oproti původním předpokladům má být první etapa odstraňování následků obřího sesuvu na dálnici D8 u obce Dobkovičky. Vláda v pondělí schválila návrh ministra dopravy Antonína Prachaře, aby zakázku na odstranění získala napřímo společnost Eurovia za 72 milionů korun.

Stavba posledního úseku dálnice D8 u Litochovic kvůli sesuvu stojí. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Plán na zadání zakázky v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění se dostal na vládu na poslední chvíli. Ministerstvo dopravy se v materiálu odvolává na jednání pracovní skupiny. Jméno firmy Eurovia v něm není ani jednou: ministerstvo ho zakrylo pod označení „současný zhotovitel stavby dálnice D8“.

K sesuvu došlo na začátku června loňského roku při povodních, vytrvalý déšť způsobil i uvolnění většího objemu kameniva z kamenolomu Dobkovičky. 

Ministerstvo chce narychlo uzavřít zakázku po více než rok a čtvrt dlouhém váhání, co s obřím sesuvem. Jde zatím jen o začátek obřích výdajů: v rozpočtu je na sanaci svahu a zasypané dálnice připravena více než miliarda. Svah současně zasypal i kus železniční tratě z Lovosic do Teplic.

Už v létě zadalo Ředitelství silnic a dálnic průzkum celé oblasti. Podle zprávy je nutné okamžitě zahájit odtěžování sesuvu a jeho odvodňování. „Česká geologická společnost považuje sesuv na dálnici D8 za vysoce rizikový a doporučuje bezodkladné zahájení sanačních prací v 1. etapě, které bude soustředěno převážně na odvodnění horní části sesuvu a to ještě před nástupem zimního období,“ uvádí ministerstvo ve své zprávě.

Ministerstvo mohlo uzavřít zakázku bez soutěže bez problémů v případě, že by Ústecký kraj vyhlásil na místě stav nebezpečí. To ale kraj i přes několik urgencí ministra dopravy odmítl (více čtěte zde). V materiálu pro vládu proto vypočítává několik důvodů, proč musí zakázku zadat napřímo. „Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ vysvětluje ministerstvo v materiálu.

Pomůže příkop a nádrž

V první etapě má Eurovia provést jen nejnutnější stavební práce, aby se dál svah nesesouval. Má vzniknout současně záchytný příkop a nádrž pro zachycení povrchových vod.

Hodnota zakázky vyšla podle projektu na 89,9 milionů korun, ministerstvo ale tvrdí, že ji sníží nejméně o 20 procent a strop bude 71,9 milionů korun. Ještě v létě přitom Ředitelství silnic a dálnic uvedlo v tiskové zprávě, že cena nepřevýší 40 milionů korun. „Poslední částka vzešla z doplněného projektu. Původně to byl odhad pro odtržení svahu, první etapa se upravila o způsob odvodnění,“ vysvětlil Prachař.

Přímo zadání Eurovii ministerstvo vysvětluje technickými, časovými, majetkoprávními i cenovými důvody. „V případě zadání jinému uchazeči hrozí značná časová prodleva jednak samotného odstranění sesuvu a jeho sanace, jednak dostavby dálničního tělesa. Sanační práce se budou provádět v úseku již probíhající stavby a v případě zadání jinému uchazeči hrozí nekoordinovanost a prodražování,“ napsalo ministerstvo.

Takové vysvětlení ukazuje, že by Eurovia mohla získat i pak samotnou obří zakázku na odstranění sesuvu. Podle ministerstva může zadání první zakázky Eurovii zlevnit i samotnou stavbu dálnice D8, protože zemina ze sesuvu může být použita na jiné dosud nedokončené úseky D8, především u Řehlovic. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.