Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Velké a drahé. Evropané si pořizují čím dál více SUV a prémiových aut

  1:00aktualizováno  1:00
Každé čtvrté auto prodané v Evropě je už z kategorie SUV. Bohatnutí Evropanů jako zákazníků automobilek dokládá i další fakt: čím dál více posilují prémiové značky s dražšími modely. Ukazují to data o počtu registrací nových aut za první tři čtvrtletí v Evropě a analýza společnosti Jato Dynamics.

Nový Nissan Qashqai | foto: SME.sk

Automobilky jdou zákazníkům s přáním po vozech kategorie SUV naproti, přichází čím dál s většími modely. A to i přesto, že Evropská komise po nich chce, aby jejich auta byla čím dál úspornější. Jenže o malé vozy je čím dál menší zájem.

Prodeje SUV modelů letos v září poprvé dosáhly měsíční hranice 400 tisíc vozů. Do kategorie SUV v prodejních statistikách spadají lehce oplastované parodie na terénní vozy s vyvýšeným podvozkem ale i speciály. Letos tato kategorie představuje už více než čtvrtinu všech prodejů nových aut a její podíl raketově roste. Za prvních devět měsíců prodeje vylétly o více než 23,7 %.

Prodeje uvnitř této skupiny se ale vyvíjí různě: nejméně rostou prodeje nejmenších (B-SUV) a největších SUV (E-SUV), které v září přidaly necelých devět procent. Největší růst poptávky je po středně velkých kategoriích SUV-C (v Česku je v této kategorii nejprodávanější Hyundai Tucson) a SUV-D (v Česku vede letos Honda CR-V).

Deset nejprodávanější typů SUV za 1.-3. čtvrtletí 2016
Značka a modelProdaných vozů III. kvartál 2016Prodaných vozů III. kvartál 2015Změna v %
NISSAN QASHQAI180 763180 8380
VOLKSWAGEN TIGUAN123 680112 9099,5
RENAULT CAPTUR163 635148 44910,2
PEUGEOT 2008134 857117 45814,8
OPEL/VAUXHALL MOKKA127 337127 0430,2
HYUNDAI TUCSON117 00211 154949
FORD KUGA95 85075 78326,5
KIA SPORTAGE111 20082 65834,5
RENAULT KADJAR97 78420 803370
NISSAN JUKE76 30979 896-4,5

Větší zájem o SUV vozy dopadá na prodeje aut jiných kategorií. Nejvíce klesají prodeje miniaut a malých aut, nedaří se ani kategorii MPV. Tu už některé automobilky opustily, například Škoda s modelem Roomster.

V prodejích aut podle značek v kategorii SUV výrazně vede aliance Renault - Nissan, která má více než pětinu trhu. Nissan Qashqai je stále nejprodávanějším modelem v této skupině aut, i když jeho prodeje už stagnují a dotahuje ho VW Tiguan a Renault Kadjar. Renault má v první desítce ještě model Captur.

Fotogalerie

V Česku se vyrábí tři modely SUV: Škoda dodává vozy Yeti a nově Kodiaq, v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca. V Nošovický Hyundai pak vyrábí model Tucson. Ten je čím dál úspěšnější, letos se už v kategorii SUV dostal do první šestky.

Otevřenější peněženky Evropanů při nákupech nových aut dokazují i statistiky prodejů podle značek. Čím dál více se daří v Evropě prémiovým značkám, které nabízí také dražší modely. BMW se započítáním prodejů značky Mini například v září v celkových prodejích předstihlo Ford. Podobný skok zažil Daimler, jeho Mercedes v září rostl o 17,8 %.

U prodejů prémiových značek míří největší růst poptávky rovněž po SUV modelech.

Mezi velká SUV míří Škoda Kodiaq. Premiéru si odbyla na pařížském autosalonu:

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.