Automobilky jdou zákazníkům s přáním po vozech kategorie SUV naproti, přichází čím dál s většími modely. A to i přesto, že Evropská komise po nich chce, aby jejich auta byla čím dál úspornější. Jenže o malé vozy je čím dál menší zájem.
Prodeje SUV modelů letos v září poprvé dosáhly měsíční hranice 400 tisíc vozů. Do kategorie SUV v prodejních statistikách spadají lehce oplastované parodie na terénní vozy s vyvýšeným podvozkem ale i speciály. Letos tato kategorie představuje už více než čtvrtinu všech prodejů nových aut a její podíl raketově roste. Za prvních devět měsíců prodeje vylétly o více než 23,7 %.
Prodeje uvnitř této skupiny se ale vyvíjí různě: nejméně rostou prodeje nejmenších (B-SUV) a největších SUV (E-SUV), které v září přidaly necelých devět procent. Největší růst poptávky je po středně velkých kategoriích SUV-C (v Česku je v této kategorii nejprodávanější Hyundai Tucson) a SUV-D (v Česku vede letos Honda CR-V).
Značka a model | Prodaných vozů III. kvartál 2016 | Prodaných vozů III. kvartál 2015 | Změna v % |
---|---|---|---|
NISSAN QASHQAI | 180 763 | 180 838 | 0 |
VOLKSWAGEN TIGUAN | 123 680 | 112 909 | 9,5 |
RENAULT CAPTUR | 163 635 | 148 449 | 10,2 |
PEUGEOT 2008 | 134 857 | 117 458 | 14,8 |
OPEL/VAUXHALL MOKKA | 127 337 | 127 043 | 0,2 |
HYUNDAI TUCSON | 117 002 | 11 154 | 949 |
FORD KUGA | 95 850 | 75 783 | 26,5 |
KIA SPORTAGE | 111 200 | 82 658 | 34,5 |
RENAULT KADJAR | 97 784 | 20 803 | 370 |
NISSAN JUKE | 76 309 | 79 896 | -4,5 |
Větší zájem o SUV vozy dopadá na prodeje aut jiných kategorií. Nejvíce klesají prodeje miniaut a malých aut, nedaří se ani kategorii MPV. Tu už některé automobilky opustily, například Škoda s modelem Roomster.
V prodejích aut podle značek v kategorii SUV výrazně vede aliance Renault - Nissan, která má více než pětinu trhu. Nissan Qashqai je stále nejprodávanějším modelem v této skupině aut, i když jeho prodeje už stagnují a dotahuje ho VW Tiguan a Renault Kadjar. Renault má v první desítce ještě model Captur.
V Česku se vyrábí tři modely SUV: Škoda dodává vozy Yeti a nově Kodiaq, v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca. V Nošovický Hyundai pak vyrábí model Tucson. Ten je čím dál úspěšnější, letos se už v kategorii SUV dostal do první šestky.
Otevřenější peněženky Evropanů při nákupech nových aut dokazují i statistiky prodejů podle značek. Čím dál více se daří v Evropě prémiovým značkám, které nabízí také dražší modely. BMW se započítáním prodejů značky Mini například v září v celkových prodejích předstihlo Ford. Podobný skok zažil Daimler, jeho Mercedes v září rostl o 17,8 %.
U prodejů prémiových značek míří největší růst poptávky rovněž po SUV modelech.
Mezi velká SUV míří Škoda Kodiaq. Premiéru si odbyla na pařížském autosalonu:
28. září 2016 |