Nový Nissan Qashqai

Nový Nissan Qashqai | foto: SME.sk

Velké a drahé. Evropané si pořizují čím dál více SUV a prémiových aut

  • 197
Každé čtvrté auto prodané v Evropě je už z kategorie SUV. Bohatnutí Evropanů jako zákazníků automobilek dokládá i další fakt: čím dál více posilují prémiové značky s dražšími modely. Ukazují to data o počtu registrací nových aut za první tři čtvrtletí v Evropě a analýza společnosti Jato Dynamics.

Automobilky jdou zákazníkům s přáním po vozech kategorie SUV naproti, přichází čím dál s většími modely. A to i přesto, že Evropská komise po nich chce, aby jejich auta byla čím dál úspornější. Jenže o malé vozy je čím dál menší zájem.

Prodeje SUV modelů letos v září poprvé dosáhly měsíční hranice 400 tisíc vozů. Do kategorie SUV v prodejních statistikách spadají lehce oplastované parodie na terénní vozy s vyvýšeným podvozkem ale i speciály. Letos tato kategorie představuje už více než čtvrtinu všech prodejů nových aut a její podíl raketově roste. Za prvních devět měsíců prodeje vylétly o více než 23,7 %.

Prodeje uvnitř této skupiny se ale vyvíjí různě: nejméně rostou prodeje nejmenších (B-SUV) a největších SUV (E-SUV), které v září přidaly necelých devět procent. Největší růst poptávky je po středně velkých kategoriích SUV-C (v Česku je v této kategorii nejprodávanější Hyundai Tucson) a SUV-D (v Česku vede letos Honda CR-V).

Deset nejprodávanější typů SUV za 1.-3. čtvrtletí 2016
Značka a model Prodaných vozů III. kvartál 2016Prodaných vozů III. kvartál 2015Změna v %
NISSAN QASHQAI180 763 180 8380
VOLKSWAGEN TIGUAN123 680 112 9099,5
RENAULT CAPTUR163 635 148 44910,2
PEUGEOT 2008134 857 117 45814,8
OPEL/VAUXHALL MOKKA127 337 127 0430,2
HYUNDAI TUCSON117 002 11 154 949
FORD KUGA95 850 75 78326,5
KIA SPORTAGE 111 200 82 65834,5
RENAULT KADJAR97 78420 803370
NISSAN JUKE76 309 79 896-4,5

Větší zájem o SUV vozy dopadá na prodeje aut jiných kategorií. Nejvíce klesají prodeje miniaut a malých aut, nedaří se ani kategorii MPV. Tu už některé automobilky opustily, například Škoda s modelem Roomster.

V prodejích aut podle značek v kategorii SUV výrazně vede aliance Renault - Nissan, která má více než pětinu trhu. Nissan Qashqai je stále nejprodávanějším modelem v této skupině aut, i když jeho prodeje už stagnují a dotahuje ho VW Tiguan a Renault Kadjar. Renault má v první desítce ještě model Captur.

V Česku se vyrábí tři modely SUV: Škoda dodává vozy Yeti a nově Kodiaq, v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca. V Nošovický Hyundai pak vyrábí model Tucson. Ten je čím dál úspěšnější, letos se už v kategorii SUV dostal do první šestky.

Otevřenější peněženky Evropanů při nákupech nových aut dokazují i statistiky prodejů podle značek. Čím dál více se daří v Evropě prémiovým značkám, které nabízí také dražší modely. BMW se započítáním prodejů značky Mini například v září v celkových prodejích předstihlo Ford. Podobný skok zažil Daimler, jeho Mercedes v září rostl o 17,8 %.

U prodejů prémiových značek míří největší růst poptávky rovněž po SUV modelech.

Mezi velká SUV míří Škoda Kodiaq. Premiéru si odbyla na pařížském autosalonu:

28. září 2016

Křišťálová Lupa 2016