Zijderveld o nové strategii společnosti hovořil v německém deníku Financial Times Deutschland. "Chudoba se vrací do Evropy," konstatoval muž, který je ve vedení firmy od začátku loňského roku.
A hned přešel v rozhovoru k tomu, jak je třeba tomuto faktu čelit. "Když Španěl vydává za nákup v průměru už jen 17 eur, tak mu nemůžu prodávat prací prášek za půlku jeho rozpočtu," řekl deníku.
Španělům proto nyní firma nabízí zmenšená balení pracího prostředku Surf, který vystačí jen na pět pracích cyklů. Zchudlým Řekům zase začala společnost prodávat menší balení bramborové kaše a majonézy. Menší balení výrobků se firma chystá brzy zavést i ve Velké Británii.
Menší balení výrobků zavedl Unilever i v Česku
V Česku se menší balení výrobků firmy objevila už před časem. Malé sáčky tatarské omáčky Hellmann’s si mohou lidé kupovat v obchodech už zhruba dva roky a letos k nim přibylo malé balení zmrzliny Carte d‘Or (450 ml, dříve jen 900 ml).
"Nabízená balení výrobků odpovídají velikostí potřebám spotřebitelů, jejichž požadavky neustále monitorujeme a své portfolio dle těchto preferencí průběžně upravujeme, a to nejen co do chuťových variant, ale také velikosti," řekla iDNES.cz mluvčí Unileveru Martina Janebová.
Firma se podle ní na základě svých průzkumů přizpůsobila tomu, že české domácnosti mají menší finanční možnosti než dříve. "Nabídku menších balení výrobků budeme dále rozšiřovat," dodala mluvčí jako odpověď na otázku, zda se tím společnost připravuje na chudobu v Evropě.
Menší balení nemusí znamenat propad příjmů
Na první pohled by se zdálo, že se firma při zavádění menších balení smířila s tím, že její příjmy klesnou, Zijderveld to však tak jednoznačně nevidí. "V Indonésii prodáváme jednotlivá balení šamponu za dva až tři centy, a přesto vyděláváme dobré peníze," uvedl. "Víme, jak se to dělá, ale v době před krizí jsme to v Evropě pozapomněli," dodal v rozhovoru.
Zijderveld odpovídá za rozvoj třetího největšího výrobce potravinářského a spotřebního zboží od ledna 2011. Zatímco příjmy řady velkých koncernů v západní Evropě loni stagnovaly nebo oslabovaly, Unilever pod jeho vedením zvýšil tržby o 0,7 procenta. V prvním pololetí 2012 stoupl obrat firmy o 1,1 procenta.
Společnost ale v dalším výhledu počítá s pomalejším růstem. V Evropě si naplánovala v potravinářském segmentu růst obratu o dvě desetiny procenta.