Na konci loňského roku oznámila společnost GM, že propustí zhruba 30 tisíc lidí.
A něco podobného chce udělat i Volkswagen - během tří let sníží počet svých zaměstnanců v západoněmeckých továrnách ze 103 tisíc o plnou pětinu. Navíc chce, aby ti, kteří zůstanou, pracovali o něco déle za stejný plat. - více zde
To, k čemu se nyní chystá Volkswagen, však budou muset udělat i jeho evropští konkurenti. Bude to bolet, ale jinak to nejde, píše The Economist. Pracovní síla na západě starého kontinentu je v porovnání se střední Evropou a hlavně Čínou příliš drahá.
Konec aut na západě Evropy?
V sázce je hodně. Pokud se tradičním evropským automobilkám nepodaří sladit krok s dravou asijskou konkurencí, hrozí jim ztráta podílu na domácím trhu.
Někteří pesimisté dokonce tvrdí, že za patnáct let v západní Evropě už žádná automobilka v provozu nebude. A veškerá výroba se podle nich přesune na Východ.
Podle šéfa Centra pro automobilový výzkum v Gelsenkirchenu Ferdinanda Dudenhoffera je loni otevřená továrna BMW v Lipsku zřejmě posledním novým závodem velkých značek v západní Evropě.
Podle časopisu The Economist činí hodinové náklady na jednoho pracovníka v různých továrnách automobilky Volkswagen v západním Německu zhruba 55 eur, ve východním Německu přes třicet eur, v Portugalsku méně než patnáct eur a v Česku něco málo přes pět eur.
V Číně se dokonce pohybují hodinové náklady na zaměstnance v automobilovém průmyslu okolo jednoho eura, což je padesátkrát méně než v západním Německu.
Světoví výrobci se proto stále více místo na západní Evropu orientují na Východ. V Česku chce Peugeot společně s Toyotou vyrobit ročně 300 tisíc aut v továrně v Kolíně. Stavět se má začít i továrna Hyundai ve Slezsku.
Hyundai a Peugeot s Toyotou jsou nyní i na Slovensku. Továrny tam mají i Volkswagen a Ford. Slovensko se tak stává evropskou automobilovou velmocí.
Na Východ míří i další. Renault má svou pobočku Dacia v Rumunsku, Fiat zase vyrábí pandy v Polsku.
Pro západní Evropu to znamená jediné: v jejích starých závodech, jež zdaleka nejedou na plný výkon, se bude propouštět. Zatím se o tom moc nemluví, protože vzhledem k síle odborů hlavně v Německu a ve Francii to znamená zadělat si na problémy s politiky a na stávky.
Volkswagen to zatím chce řešit předčasným odchodem části zaměstnanců do důchodu, financovaným ze státní pokladny.
Nový šéf Renaultu Carlos Ghosn, poté co postavil do latě japonský Nissan, chystá ozdravnou kúru i pro Renault. O propouštění zatím nemluví, podle odborníků je to však jen otázka času. Podobně po volbách bude zřejmě pokračovat i propouštění v italském Fiatu.