Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brusel šetří, zda České dráhy jezdily pod cenou, aby vytlačily konkurenci

  12:14aktualizováno  13:47
Evropská komise začala vyšetřovat, zda agresivní cenová politika Českých drah po nástupu konkurence před několika lety byla za hranou zákona či ne. Zjišťuje, jestli státní dopravce zlevnil pod nákladové ceny, aby z kolejí vytlačil nevítanou konkurenci. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly Unie, uvedla ve čtvrtek Komise.

Pendolino. | foto: Profimedia.cz

„Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ uvedla v tiskové zprávě eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Komise upozornila, že dnešní krok nepředjímá výsledek vyšetřování. Kvůli šetření Komise letos v dubnu uskutečnila kontroly v prostorách ČD (psali jsme o tom zde).

Levnější jízdenky i vyšší dotace. Soukromníci přitáhli do vlaků lidi

Věcí se Brusel podle tiskové zprávy „bude zabývat prioritně“. Pro šetření nejsou stanoveny žádné právní lhůty a jeho délka závisí obvykle na složitosti případu nebo třeba na tom, jak vyšetřovaná firma s Komisí spolupracuje.

České dráhy uvedly, že Komisi vyjdou vstříc. „Jak uvádí sama Evropská komise, zahájení řízení vůbec neznamená, že České dráhy pochybily! Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo a jsme připraveni to Komisi dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření ÚOHS,“ uvedl pro iDNES.cz Radek Joklík z tiskového oddělení ČD.

Unijní exekutiva připomněla, že ČD byly do roku 2011 jedinou společností nabízející služby na železniční trati z Prahy do Ostravy. Poté, co na tento trh vstoupily v roce 2011 a 2012 konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, společnost ČD podle Komise „značně snížila ceny účtované cestujícím na této trase“.

Leo Express postup Komise vítá. „Potvrzuje se naše podezření, že chování ČD je nekalosoutěžní. Před naším vstupem ČD účtovaly na trase Praha - Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do pendolina a vykazovaly ztrátu. V reakci na náš vstup snížily cenu za jízdenku o 60 %. Nyní tvrdí, že již ztrátu nevykazují, naopak že je nyní provoz ziskový,“ uvedl pro iDNES.cz akcionář společnosti Peter Köhler.

A šetření Komise uvítal i RegioJet. „Tam, kde národní orgány selhávají, nebo nejsou dostatečně aktivní, naštěstí nastupují orgány Evropské unie, které brání férové podmínky podnikání a zájmy zákazníka. Je to jeden z obrovských benefitů našeho členství v Unii,“ reagoval mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Konkurence ve prospěch cestujících

Komise ve čtvrtek zdůraznila, že vítá intenzivní cenovou konkurenci ve prospěch cestujících. Má nicméně obavy, že ČD mohly účtovat tak nízké ceny, že by ani nepokryly náklady služby. „Takové praktiky mohou bránit konkurentům, aby zůstali na trhu, což je v neprospěch cestujících,“ uvedla Komise.

Obdobný případ řešili i na Slovensku. RegioJet se k tamějšímu antimonopolnímu úřadu obrátil kvůli podezření, že slovenské dráhy (ZSSK) zneužily svého postavení a podhodnotily ceny jízdenek na vlaky InterCity. Letos v létě však úřad stížnost RegioJetu zamítl. K Evropské komisi však spor nedošel.

Vestagerová připomněla, že hospodářská soutěž tlačí ceny dolů a zvyšuje kvalitu služeb, což je v železniční dopravě zapotřebí také s ohledem na snahu snižovat emise uhlíku.

Unijní smlouvy zakazují zneužívání dominantního postavení na trhu, které může nepříznivě ovlivnit obchod mezi členskými státy EU. Takové zneužívání může zahrnovat nepřiměřené nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné nerovné obchodní podmínky.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.