Evropská komisařka Neelie Kroesová uvedla, že situace ve finančnictví a v automobilismu se nedá srovnat, a vyzvala vlády zemí Unie, aby výrobce nepodporovaly.
"Musíme být přísní. Musíme si být vědomi toho, že když se vzdáme antimonopolních zákonů, bude to na velmi krátkou dobu příznivé pro jednu členskou zemi, ale hned další týden bude chyba, pokud si každý začne dělat svá vlastní pravidla," řekla Kroesová.
Reagovala tak na náznaky německého kabinetu o tom, že je připraven pomoci krizí postižené automobilce Opel "na vlastní pěst". Ta je součástí koncernu General Motors, který v USA zoufale volá, společně s Fordem a Chryslerem, po 25miliardovém záchranném balíku.
Když pomoc, tak jen z Unie
Evropští výrobci však chtějí ještě více. Nyní jejich zástupci lobbují v evropském parlamentu za podporu ve výši 40 miliard eur (bilion korun). To, zda europoslanci jejich volání přece jen vyslyší a jak bude případná podpora vypadat, se rozhodne 26. listopadu.
Jak chtějí zachránitPožadavky automobilek Ford, General Motors, Chrysler Opel |
V takovém případě by měla být pomoc jednotná a stejná pro všechny automobilky. Státním injekcím výrobcům osobních vozů nefandí ani český ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Na dotaz MF DNES, zda by vyslyšel případnou žádost o pomoc od mladoboleslavské Škodovky, rezolutně uvedl, že nikoli.
Intervence však nemusí přijít jenom od centrálních vlád. Ještě dříve, než k pomoci Opelu stihla přistoupit vláda Angely Merkelové, podala výrobci ruku spolková země Hesensko, kde firma dává práci více než 15 tisícům lidí.
V pondělí totiž schválil hesenský zemský kabinet návrh zákona, podle nějž může zemský ministr financí převzít záruky až do výše 500 milionů eur za zvláště ohrožené automobilky.
Další problémy výrobců
Problematické období se snaží výrobci automobilů překlenout různě. Škodovka zlevňuje vozy a omezuje výrobu v některých závodech. Podobně je na tom i Renault a Nissan.
K mnohem razantnějším krokům přistoupily americké automobilky. Poté, co Ford prodal indické firmě Tata Motors divize Land Rover a Jaguar, se nyní vzdal kontroly nad japonským výrobcem vozů Mazda. V něm včera prodal 20 procent akcií a nyní tak ovládá jen 33,4 procenta firmy.
Ford tak získal v přepočtu 11 miliard korun. Konkurenční General Motors prodal na počátku týdne svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor, a získal tím 22,37 miliardy jenů (4,6 miliardy Kč).