Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Evropské šrotovné Česku svědčí, možná vyrobí milion aut

  5:41aktualizováno  5:41
Česko si díky evropskému šrotovnému libuje. Vyrábějí se zde totiž hlavně menší a levnější auta, o která je v současnosti v Evropě největší zájem. Škoda Auto, nošovický Hyundai a malá trojčata Peugeot, Citroën, Toyota z kolínské továrny TPCA mohou způsobit, že se letos vyrobí v ČR více aut než před rokem.

Malá auta jdou v Evropě díky šrotovnému na dračku. Těží z toho čeští výrobci. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Dokonce by mohla padnout milionová hranice. Loni se v ČR vyrobilo 947 tisíc aut, podíl nošovické továrny Hyundai však činil jen 12 050 aut. Letos to má být už 160 tisíc.

"Po zavedení šrotovací prémie v Německu se jeho trh stal naším největším odběratelem. A po zavedení této podpory v Británii se nám export na ostrovy ztrojnásobil," uvedl mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk.

Právě díky severomoravské továrně, která v průběhu letoška navyšovala svou produkci, by podle Antonína Šípka, předsedy Sdružení automobilového průmyslu, mohla výroba aut v Česku převýšit milion automobilů.

"Loni jsme zůstali těsně pod touto metou, letos bychom ji ale mohli překonat. Škoda Auto podle všeho vyrobí to, co plánuje, TPCA jede stále na stejný výkon a Hyundai výrobu navyšovalo. To vypadá slibně," dodal Šípek.

Šrotovné může přinést Česku problémy později

V době recese nebývalý výkon tuzemského autoprůmyslu se však může časem otočit proti. Prodeje malých aut se totiž po uplynutí šrotovného mohou stát velkým propadákem.

"Za dnešními prodeji pravděpodobně do značné míry stojí přesun budoucí poptávky a může dojít k tomu, že v budoucnu dojde naopak k zabrzdění prodejů v segmentu malých vozidel," varuje Jiří Zouhar, odborník na automobilový průmysl firmy PricewaterhouseCoopers Audit.

S tím však Šípek nesouhlasí. "Poklesy prodejů automobilů mívají na svědomí takzvaní standardní zákazníci, tedy ti, kteří své vozy obměňují každých pět až osm let. Ti nyní vyčkávají, až se situace zlepší. Naopak šrotovné motivuje k nákupu lidi, kteří by si jinak nové auto nekoupili. Po vypršení šrotovacích prémií tito lidé možná za auta už utrácet nebudou, do salonů se však vrátí běžní zákazníci," věří šéf tuzemského automobilového průmyslu.

Kromě Česka, Slovenska, Polska či Rumunska, odkud především pocházejí automobily kupované "za šrotovné", těží ze státních výdajů Německa či Francie na podporu vlastního průmyslu také Asie.

Ze závodu korejské automobilky Hyundai v indickém Chennai do Evropy proudí především malé modely i10 a i20. "Růst Hyundai je hlavně díky malým vozům," říká šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač.

Podle Hodače se však nedá tvrdit, že šrotovné zaplatilo výrobu aut v zemích mimo Evropu. "Náš hrubý odhad je, že aut vyrobených mimo Evropskou unii se v EU prodá kolem dvaceti procent," dodává Hodač.

I přes zavedení šrotovného má většina evropských výrobců aut horší prodeje než loni. Škoda Auto, které pomohlo hlavně německé šrotovné pro prodeje fabií a roomsterů, je celkově po započtení problémů na začátku roku horší v odbytu o zhruba tři procenta. Jen na západoevropských trzích je však v plusu.

Nárůst prodejů v rámci celé Evropy má za první půlrok kromě Dacie a Hyundaie jen koncern Volkswagen a Alfa Romeo, všechny ostatní značky šly dolů. V posledním čtvrtletí sice zaznamenaly růst, ten však zatím ani zdaleka nevyrovnal předchozí propady způsobené útlumem ekonomiky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.