Malá auta jdou v Evropě díky šrotovnému na dračku. Těží z toho čeští výrobci. Ilustrační foto

Malá auta jdou v Evropě díky šrotovnému na dračku. Těží z toho čeští výrobci. Ilustrační foto | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Evropské šrotovné Česku svědčí, možná vyrobí milion aut

  • 145
Česko si díky evropskému šrotovnému libuje. Vyrábějí se zde totiž hlavně menší a levnější auta, o která je v současnosti v Evropě největší zájem. Škoda Auto, nošovický Hyundai a malá trojčata Peugeot, Citroën, Toyota z kolínské továrny TPCA mohou způsobit, že se letos vyrobí v ČR více aut než před rokem.

Dokonce by mohla padnout milionová hranice. Loni se v ČR vyrobilo 947 tisíc aut, podíl nošovické továrny Hyundai však činil jen 12 050 aut. Letos to má být už 160 tisíc.

"Po zavedení šrotovací prémie v Německu se jeho trh stal naším největším odběratelem. A po zavedení této podpory v Británii se nám export na ostrovy ztrojnásobil," uvedl mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk.

Právě díky severomoravské továrně, která v průběhu letoška navyšovala svou produkci, by podle Antonína Šípka, předsedy Sdružení automobilového průmyslu, mohla výroba aut v Česku převýšit milion automobilů.

"Loni jsme zůstali těsně pod touto metou, letos bychom ji ale mohli překonat. Škoda Auto podle všeho vyrobí to, co plánuje, TPCA jede stále na stejný výkon a Hyundai výrobu navyšovalo. To vypadá slibně," dodal Šípek.

Šrotovné může přinést Česku problémy později

V době recese nebývalý výkon tuzemského autoprůmyslu se však může časem otočit proti. Prodeje malých aut se totiž po uplynutí šrotovného mohou stát velkým propadákem.

"Za dnešními prodeji pravděpodobně do značné míry stojí přesun budoucí poptávky a může dojít k tomu, že v budoucnu dojde naopak k zabrzdění prodejů v segmentu malých vozidel," varuje Jiří Zouhar, odborník na automobilový průmysl firmy PricewaterhouseCoopers Audit.

S tím však Šípek nesouhlasí. "Poklesy prodejů automobilů mívají na svědomí takzvaní standardní zákazníci, tedy ti, kteří své vozy obměňují každých pět až osm let. Ti nyní vyčkávají, až se situace zlepší. Naopak šrotovné motivuje k nákupu lidi, kteří by si jinak nové auto nekoupili. Po vypršení šrotovacích prémií tito lidé možná za auta už utrácet nebudou, do salonů se však vrátí běžní zákazníci," věří šéf tuzemského automobilového průmyslu.

Kromě Česka, Slovenska, Polska či Rumunska, odkud především pocházejí automobily kupované "za šrotovné", těží ze státních výdajů Německa či Francie na podporu vlastního průmyslu také Asie.

Ze závodu korejské automobilky Hyundai v indickém Chennai do Evropy proudí především malé modely i10 a i20. "Růst Hyundai je hlavně díky malým vozům," říká šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač.

Podle Hodače se však nedá tvrdit, že šrotovné zaplatilo výrobu aut v zemích mimo Evropu. "Náš hrubý odhad je, že aut vyrobených mimo Evropskou unii se v EU prodá kolem dvaceti procent," dodává Hodač.

I přes zavedení šrotovného má většina evropských výrobců aut horší prodeje než loni. Škoda Auto, které pomohlo hlavně německé šrotovné pro prodeje fabií a roomsterů, je celkově po započtení problémů na začátku roku horší v odbytu o zhruba tři procenta. Jen na západoevropských trzích je však v plusu.

Nárůst prodejů v rámci celé Evropy má za první půlrok kromě Dacie a Hyundaie jen koncern Volkswagen a Alfa Romeo, všechny ostatní značky šly dolů. V posledním čtvrtletí sice zaznamenaly růst, ten však zatím ani zdaleka nevyrovnal předchozí propady způsobené útlumem ekonomiky.

,