Evropskou měnu provázejí úsměvy

  • 11
Poněkud ve stínu doznívající tragédie v USA zůstalo pondělní uvedení prvního televizního šotu na propagaci jednotné evropské měny. Mohutnou kampaň na popularizaci měny euro tak jeho zařazením do reklamních bloků odstartovaly veřejnoprávní i soukromé televizní stanice ve dvanácti zemích eurozóny. Alespoň podle reklamy není na euro nic nepříjemného.

Lákavá kombinace dynamického zvuku a obrázků usměvavých lidí má přesvědčit Evropany o tom, že euro není odporný vetřelec, ale novota navýsost důležitá. Zmíněnému šotu a jeho dalším čtyřem bratříčkům se to musí podařit do 1. ledna příštího roku.

Kampaň, s hlavním heslem "Euro. Naše peníze", je ve všech státech jednotná, samozřejmě s výjimkou použitého jazyka. Několikaminutová reklama sestává ze záběrů života těch nejběžnějších Evropanů. Pak se objeví bankovky a mince nové měny a zazní pár slov o jejím významu a koncepci.

Další šoty, uváděné tak, aby měly co nejvyšší efekt, se zaměří na bezpečnostní prvky bankovek poradí, jak si počínat při přechodu z dosavadních měn na euro.

Televizi podpoří tisk
Na říjen připravuje francouzská agentura Publicis zodpovědná za kampaň další útok, tentokrát ze stránek novin a časopisů a bude stejná ve všech 12 zemích.

Ve 200 milionů evropských schránek přistane brožura, vysvětlující co bude změna obnášet a jak si počínat. Důraz se klade na to, aby se lidé s bankovkami brzo seznámili a dokázali poznat jejich bezpečnostní prvky.

Jiný kraj, jiný pohled na peníze
Kreativní pracovníci z Publicis se shodují, že nejtěžší bylo vymyslet takovou kampaň, které by oslovila lidi na severu starého kontinentu stejně dobře, jako na jihu.

"Vztah k penězům je velmi odlišný na jihu a na severu, v závislosti na mentalitě lidí, jejich kultuře i náboženskému cítění," vyložil Jan van der Veken, mluvčí Publicis Belgium.

"Nejsme zde, abychom prosazovali euro u veřejnosti ani abychom říkali, že je to dobrý nápad. To již bylo rozhodnuto. Jsme zde, abychom řekli, že euro existuje a že by bylo dobré se k němu stavět od začátku kladně," dodává šéf Publicis Maurice Levy.

Manažerka Publicis Barbara Lutzová popřela, že kampaň bude zahrnovat nějaká osobní svědectví od slavných Evropanů. Centrální bankéř Wim Duisenberg se tak jako "Pan EURO" v reklamě neobjeví.

Lidé: Obchodníci budou šidit
V obchodech se bude zaokrouhlovat nahoru a prodavači nás budou brát na hůl. To je jen jedna z obav zatím stále mírně nadpoloviční většiny lidí, kteří mají ke společnému platidlu spíš despekt.

Představují si, že lstiví obchodníci využijí na začátku roku počátečního zmatku, a vyženou ceny výš, než byly v jejich národní měně.

Evropská komise proto vyzývá úřady, aby co nejtěsněji spolupracovaly s organizacemi spotřebitelů a hlasitě odsuzovaly všechny takové případy. "Takoví obchodníci by měli mít strach, že u nich lidé přestanou nakupovat," řekl minulý týden komisař pro finance Pedro Solbes.

Apeloval na státy, aby zajistily už teď povinné uvádění cen ve stávající měně a v euro. Vlády vyzývá, aby šly příkladem a držely hladinu cen ve veřejném sektoru, případně je zaokrouhlovaly směrem dolů.

V Evropě zaplanou ohně
Hned po Novém roce začnou centrální banky pálit staré bankovky a deformovat mince. Spolu s nimi zmizí i část národní identity, čehož se bojí hlavně Němci. Svoji marku totiž považují za jeden z mála symbolů poválečné hrdosti, který nelze jen tak vyhodit na smetiště dějin.

V tiskové reklamě na euro se objevují výjevy z každodenního života. Například hra dětí na pláži.

V tiskové reklamě na euro se objevují výjevy z každodenního života. Například vozíčkář.

V tiskové reklamě na euro se objevují výjevy z každodenního života. Například bruslení.

, ,