Jeho evropské pobočky, britský Amazon.co.uk, německý Amazon.de a francouzský Amazon.fr, od 4. prosince pošlou do Česka prakticky veškeré zboží vystavené na jeho stránkách. Konkrétně jde o dvacet nejčastějších kategorií zboží jako jsou hračky, elektronika, vybavení pro domácnost, boty či kosmetiku.
Ke změně dochází po více než pěti letech od vstupu Česka do Evropské unie. "Naším cílem je nabídnout zákazníkům z celé Unie možnost si koupit cokoliv on-line a těžit z naší nabídky na všech evropských stránkách Amazonu," uvedl Greg Greeley, viceprezident evropské části firmy pro maloobchod.
Americký Amazon.com, který je ve srovnání s ostatními mutacemi bezkonkurenčně nejlevnější, zůstává až na knížky, CD a DVD pro české zákazníky dál uzavřený. Zboží z jiných kategorií z USA do Evropy přímo neposílá, byť to někteří čeští zákazníci obcházejí pronájmem poštovní schránky ve Spojených státech.
Výhodou evropských mutací, které jsou díky menší konkurenci na trhu a vyšším daním dražší, je naopak rychlejší dodání zboží, které od vstupu do Unie už není zatížené žádnými dodatečnými poplatky (DPH, clo).
Z ceníku například britského Amazonu vyplývá, že poštovné do Česka bude podle typu zboží zhruba o jednu libru (29 korun) dražší než do sousedního Rakouska či Německa.
Například v současnosti nejprodávanější videohra Call of Duty: Modern Warfare 2 ve verzi na Playstation 3 stojí na britském Amazonu 960 korun, na německém 1 800 Kč a na francouzském 1 420 Kč. Tyto ceny jsou bez poštovného a při použití české daně z přidané hodnoty (ceny na stránkách se zobrazují včetně místní DPH; v Unii se však kupujícímu účtuje daň podle toho, kde bydlí). V českých internetových obchodech tato hra stojí nejčastěji 1 400 korun.
Zboží, které nově posílá Amazon i do ČR
|