Minulý týden se proti daňové konkurenci z Východu ostře ozvali německý kancléř Gerhard Schröder a švédský premiér Goran Persson.
K vládním představitelům se přidávají i některé podniky a začínají vyvíjet větší tlak na národní kabinety členských zemí unie, aby srovnaly nebo alespoň přiblížily daňové podmínky na jednotném trhu EU.
I když mnozí ekonomové a manažeři považují jednotné daně za recept, jak rozpumpovat zpomalený hospodářský růst v Evropě, veškeré snahy o jejich zavedení zatím ztroskotávaly na nepřekonatelných rozporech členských zemí unie.
Rozpory stále panují také ohledně dvou sazeb daně z přidané hodnoty, na nichž se státy EU již dohodly, a tak mnozí v dohodu o stejném zdanění zisku podniků ani nedoufají.
Rozšíření unie o deset nových zemí s vesměs nižší daňovou sazbou, než jakou mají stávající státy, dává problému zdanění větší urgentnost. Do boje vyrazili evropští výrobci aut, kteří se už odmítají přizpůsobovat odlišným podmínkám v jednotlivých zemích unie.
Místo toho chtějí začít prodávat auta za stejnou cenu v celé Evropě, a donutit tak politiky zemí s vysokými místními daněmi ke změně. "Vlády se tomu brání, protože nechtějí přijít o příjmy do svých pokladen, ale výrobci už toho mají dost," tvrdí Ivan Hodač, šéf Evropské asociace výrobců automobilů.
Těm vadí rozdílné sazby registračních poplatků, které vedou k tomu, že ceny aut v Evropě se liší až o 40 procent. Obávají se proto, že přibude obchodníků, kteří nakoupí auta za nižší cenu v zemích s vysokými poplatky a prodají je s vysokým ziskem v zemi s nižšími poplatky.
Olej do ohně přilil i belgický pivovarnický gigant Interbrew, který se má po probíhající fúzi s brazilskou pivní jedničkou stát největším výrobcem piva na světě. Nedávno pohrozil, že se kvůli vysokým daním odstěhuje z Belgie.
Po sjednocení daňových sazeb volalo také 60 procent evropských manažerů v přehledu Europe Business Monitor společnosti UPS. Ti se obávají, že rozšíření unie problém nejednotných podmínek na jinak otevřeném unijním trhu ještě více zkomplikuje.
Budoucí členové EU nabízejí firmám vesměs nižší daňové zatížení, což vede k odlivu investic na Východ a k zavírání podniků v zemích stávajících členů EU. I když tlaků přibývá, shodnout se na daních v rámci EU je považováno za takřka nemožné.
"Bude to trvat léta," říká jeden mluvčí Evropské komise. "Vezměte si DPH, každý s tím má problém a všichni chtějí výjimky," dodává s tím, že jednou z největších překážek slaďování daní je pravidlo, podle něhož musí být změny zákonů odsouhlaseny jednohlasně všemi členskými státy, což bývá takřka nemožné.