Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Známky vydělají víc než akcie, nemovitosti či zlato. Riziko je však veliké

  16:10aktualizováno  16:10
Investice do unikátních poštovních známek mohou být výnosné, ale jsou také velice rizikové, shodli se analytici. Jejich nevýhodou může být také obtížná prodejnost, sběratelé je ale ve většině případů nekupují kvůli rychlému zisku. Nejcennější dvojici poštovních známek světa, Modrého a Červeného Mauritia, koupil nedávno český investor.

Investice do takto drahých známek je určena pouze lidem, kteří k nim mají opravdu silný vztah. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kupní cena není známa, odhaduje se na 100 milionů Kč (více čtěte zde).

„Investování do známek vyžaduje vysokou míru expertizy. Jinak se člověk může snadno ‚spálit‘. Je tedy nejprve třeba investovat značné penzum času do získání této expertizy. Pokud však investor získá opravdu dobrý přehled o filatelistickém trhu, může dosahovat nadstandardních výnosů. V posledních více než 50 letech dosahují vzácné známky ročního složeného výnosu deseti procent,“ řekl analytik společnosti Roklen Lukáš Kovanda.

Od roku 1995 zvýšilo podle něj 250 nejcennějších britských známek svou hodnotu o 430 procent, což překonává akcie, nemovitosti i zlato. Od července 2015 do června zhodnotily tyto známky o 1,2 procenta, zatímco například index FTSE 100 londýnské burzy oslabil o 11 procent. Investice do známek tak může představovat vhodné doplnění investičního portfolia, které si svoji hodnotu podrží v čase zvýšené nejistoty na finančních trzích a je do velké míry imunní vůči propadům burz způsobených událostmi typu brexitu, dodal.

Investice s osobním vztahem ke známkám

Analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak připomněl pravidlo, že u sběratelských předmětů nejvíce zdražují právě unikátní kousky. Uvedené známky jsou velmi ojedinělé, takže je podle něj možné, že jejich cena bude v nejbližších letech strmě stoupat a překoná růst cen jiných aktiv, jako jsou třeba globální akcie.

Se sběratelskými předměty jsou ale spojeny vysoké náklady na jejich ochranu před zloději a poškozením. Hodnota těchto známek sice může být kolem 100 milionu korun, ale náklady na skladování a pojištění se mohou vyšplhat na několik set tisíc korun ročně, upozornil.

Investice do takto drahých známek je určena pouze lidem, kteří k nim mají opravdu silný vztah, míní výkonný ředitel společnosti Incomming ventures Michal Mička. Takový investor spíše než zisk hledá vhodnou a udržitelnou formu uložení svých peněz a je rád, že může unikátní známky skutečně vlastnit. Likvidita je však u podobných druhů investic často velmi nízká, poznamenal.

Šéfredaktor serveru Investujeme.cz Petr Zámečník upozornil na to, že jde o rizikovější investici do unikátu, o nějž může zájem vzrůst, ale také se může vytratit koupěschopná poptávka. Pokud někdo kupuje známky, obrazy či jiná umělecká díla čistě jako finanční investor s cílem dosáhnout zisku, podstupuje značné riziko. V období krize se prodeje unikátů uskutečňují za významně nižší ceny kvůli chybějící koupěschopné poptávce, varoval.

Archivní video: Sir Nicolas Winton má českou známku. Převzala ji jeho dcera

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.