Letos inkasovala desítka největších obchodníků 59 procent tržeb za rychloobrátkové zboží, v roce 2006 to budou už více než dvě třetiny, shodlo se několik desítek odborníků v anketě společností Incoma Research a Incoma Consult.
Podle jejich prognóz budou také muset v průběhu příštích dvou let některé firmy český trh opustit.
„Pro obchod bude charakteristický další nárůst konkurence a nová vlna přerozdělování tržních podílů. Hypermarkety i diskontní prodejny během tří let dále posílí svoje pozice na rychloobrátkovém trhu, zatímco ostatní typy prodejen včetně supermarketů budou stagnovat nebo ztrácet,“ uvedla ve své zprávě Incoma.
Do konce roku 2006 tak hypermarkety obsadí 31 procent celkového tuzemského maloobchodního obratu. Dvacet procent budou kontrolovat supermarkety, osmnáct procent diskontní prodejny.
Mezi pětici nejvýznamnějších řetězců budou podle prognóz expertů v roce 2006 s největší pravděpodobností patřit sítě Makro, Tesco, Kaufland/Lidl, Billa/Penny a Albert/Hypernova.
„Současně se očekává určitá konsolidace obchodu - na jedné straně vstoupí na trh nové řetězce, na straně druhé patrně dojde k odchodu nebo sloučení i některých silných firem,“ dodává Incoma.
Vyvíjet se bude podle předpovědí odborníků i zákazník - hlavní priority bude klást nadále na ceny a šíři sortimentu, postupně ale získá na významu i „nákupní komfort“, tedy úspora času během nákupu a služby poskytované prodejnou.