Tuzemský dopravce vysvětluje zrušení Jadranu tím, že zahraniční železnice už nechtěly provoz spoje dotovat. "České dráhy by tak musely zaplatit provoz vlaku z Prahy až do Splitu, což by se promítlo do značného zvýšení ceny jízdenky," vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Podle propočtů drah by ztráta z provozu vlaku za každou jeho jízdu dosáhla půl milionu korun. Zahraniční železnice měly také nabídnout horší trasu, která by prodloužila jízdní dobu vlaku o dvě hodiny.
Loni trvala Jadranu cesta z Prahy do Splitu necelých 21 hodin. Rodiče se dvěma dětmi stála zpáteční jízdenka necelé čtyři tisíce korun, pokud chtěli přepravit také automobil, zaplatili další tři tisícovky navíc. Po cestě je však ve vlaku nečekal žádný luxus - na spoj byly zpravidla nasazovány starší vozy bez klimatizace, za lůžkový či lehátkový vůz si bylo nutné zvlášť připlatit.
Příznivci dlouhých cest vlakem však budou mít i přes zrušení Jadranu několik možností k uspokojení své záliby. Od poloviny června bude možné jet z Prahy bez přestupu do černohorského města Bar (doba jízdy 27 a půl hodiny) či do řecké Soluně (29 a půl hodiny).