Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dan Materna, MAFRA

Expresy do Žiliny zůstanou asi Českým drahám. Ministr RegioJet nechce

  • 213
Dálkové spoje mezi Prahou a Žilinou bude nejspíše ministerstvo dopravy dál objednávat za 386 milionů korun ročně u Českých drah. Ministr dopravy Dan Ťok nechce přistoupit na nabídku RegioJetu, aby od prosince 2016 stát ukončil objednávku vlaků na trasách Ex1 a Ex2, které zahrnují vlaky do Žiliny a na Slovácko.

RegioJet chce na tyto trasy vstoupit v prosinci příštího roku a provozovat bez dotací veškeré spoje. Majitel firmy Radim Jančura tvrdí, že v okamžiku, kdy předložil ministerstvu nabídku, že převezme bez dotací kompletně provoz těchto vlaků, nesmí ČD na tyto spoje dále dostávat dotace 386 milionů Kč ročně.

„Děláme si ještě jednu právní analýzu, ale zatím máme na celou věc odlišný názor než pan Jančura,“ řekl Ťok. Podle něj evropská legislativa umožňuje i nadále zadat napřímo objednávku Českým drahám.

Podle Ťoka chybí například jasné garance na to, že RegioJet na trase poté zůstane. „Argumentace, že když tak se mohou vrátit zase České dráhy, mi přijde zvláštní a nemohu s ní souhlasit, jde o dopravní obslužnost,“ dodal Ťok.

To ale Jančura odmítá. „Stát si může dát do smlouvy pokutu 50 milionů Kč, kterou běžně dopravcům do smluv dává. Chápeme zájem na smluvním zakotvení dopravní obslužnosti. Proto jsme ministerstvu navrhli, ať osloví klidně všechny dopravce v České republice, zda je někdo ochoten jezdit tyto vlaky bez dotací a s tím, kdo se přihlásí, ať podepíše smlouvu. Pokud se jich přihlásí více, může tyto spoje dražit a vítězný dopravce bude naopak platit státu ,“ dodal Jančura.

Ťok se dostal do rozporu se zákonem, tvrdí Jančura

Sám státu garantuje současné jízdní řády i uznávání jízdenek Českých drah. RegioJet kvůli expanzi na trasu do Žiliny již podepsal kontrakt na nákup sedmdesáti vozů. „Evropská směrnice v tomto mluví jasně: dotovat lze pouze vlaky, které by provozovatel na základě svých vlastních obchodních zájmů bez odměny nepřevzal vůbec nebo nepřevzal ve stejném rozsahu nebo za stejných podmínek,“ cituje Jančura.

Podle Jančury se ministr také dostává do rozporu s českou legislativou. „Podle zákona se musí chovat jako dobrý hospodař. Dávat dotace ve výši 380 milionů Kč ročně tam, kde nejsou třeba, znamená, že není dobrý hospodář ani dobrý ministr.“

Provoz linek Ex1 a Ex2 stál loni 386 milionů korun, za každý kilometr platí stát 155 korun, což je více, než průměr za všechny vlaky Českých drah.

Linka Ex2 je už teď terčem sporů mezi Českými drahami a soukromými dopravci. Soukromníkům se nelíbí, že z velké části jede po trase, kde stát už nikoho nedotuje. Například v případě cestujících z Prahy až do Hranic na Moravě může jet cestující s jízdenkou Českých drah buď státem dotovaným vlakem, nebo naopak zcela komerčním spojem. I kvůli tomu Leo Express a RegioJet žalují České dráhy o náhradu škody.

Jančura plánuje vstoupit na linku Ex2 a posílit spoje na lince Ex1 i bez toho, že se stát rozhodne situaci na trase změnit. „Už v prosinci začneme jezdit do Starého Města u Uherského Hradiště a postupně začneme nasazovat vlaky i na trasu přes Vsetín,“ dodal Jančura.