Prodeje Škody Fabie poklesly, firma chce proto část škodováků přesunout do jiného závodu. Ilustrační foto

Prodeje Škody Fabie poklesly, firma chce proto část škodováků přesunout do jiného závodu. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

Fabie nejdou na odbyt, část škodováků bude vyrábět jiná auta

  • 129
Konec šrotovného může změnit rodinný život některých zaměstnanců mladoboleslavské Škody Auto. Kvůli omezení výroby fabií, po kterých klesla poptávka, totiž budou někteří pracovníci zaměstnáni namísto v Mladé Boleslavi v sesterském závodě automobilky v Kvasinách. V pátek o tom rozhodlo představenstvo automobilky. Zatímco nyní se model Fabia vyrábí ve třech směnách, od ledna to bude jen ve dvou.

"Mezi námi se o tom zatím jenom šušká, nikdo nám nic konkrétního neřekl. Pokud ale k takovému opatření dojde, dost to lidem naruší jak zaběhnutý pracovní proces, tak rodinný život," uvedl jeden ze zaměstnanců, který si nepřeje uvést jméno.

Oficiální zprávu továrny však částečně vyvrací předseda škodováckých odborů a člen představenstva Jaroslav Povšík. Ten tvrdí, že přesun části zaměstnanců do Kvasin je až krajním řešením.

Přemístění pracovníků se automobilka může podle Povšíka vyhnout třeba tím, že přestane přijímat náhradu za lidi, kteří odcházejí do důchodu, propustí lidi ve zkušební době a ukončí smlouvy na dobu určitou.

Továrna lidem proplatí jízdné

Ubyde také zaměstnanců, které podniku dodávají agentury a kteří pomáhají firmě zvládnout výrobu v dobách zvýšené poptávky po vozidlech. V současnosti jich jsou necelé čtyři tisíce, což je přibližně šestina pracovníků firmy.

Pokud tato opatření nebudou stačit, dojde k přemístění části lidí. Podle Povšíka však tento osud čeká pouze ty, kterým to dovoluje jejich rodinná a sociální situace. "Zajistíme jim ubytování, zatím jsme se ale nedohodli o podobě dojíždění.

Ve hře jsou dvě varianty: buď Škoda Auto zajistí svým lidem dopravu do Kvasin a nebo jim jednou týdně proplatí jízdné tam i zpět. Pokud by chtěl někdo dojíždět častěji, musí si náklady uhradit ze svého.

Přesun zaměstnanců je prý pouze dočasným řešením. Až továrně přibudou zakázky, vrátí se "Kvasinští" škodováci zpět do Boleslavi. K tomu by podle Povšíka mohlo dojít ve druhém čtvrtletí roku 2010.