Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Facebook zaplavuje nová reklama, zisky společnosti rostou

  • 14
Míst, kam by se na Facebooku dala umístit reklama, je čím dál méně. Firma, která hledá další zdroje příjmů, proto alespoň zvýšila ceny reklamy v průměru o čtvrtinu a zavedla nové reklamní formáty ve videích a zprávách.

I díky tomu výsledky Facebooku za druhé čtvrtletí ohromily investory i veřejnost. Čistý zisk sociální sítě meziročně vzrostl o 71 procent na 3,9 miliardy dolarů. Akcie stouply o 54 centů na 1,32 dolaru.

„Facebook zjevně ‚naskočil na vítěznou vlnu‘ a hodlá se na ní co nejdéle udržet. Reklama na Facebooku tedy bude přibývat. A spolu s tím bude růst počet uživatelů, jimž bude všudypřítomná reklama vadit. Z našich výzkumů ale víme, že jen málo lidí, kteří nějakou reklamu označují za obtěžující, přestane u daného inzerenta nakupovat nebo médium začne bojkotovat. Dokud bude na Facebooku převažovat užitečný obsah nad reklamami, nemůžeme očekávat odliv jeho uživatelů,“ komentuje výsledky Facebooku analytik agentury FG Forrest Martin Petrášek.

Videoreklama míří vzhůru

Zakladatel firmy Mark Zuckerberg sází na to, že mnohem více peněz než dosud mu může vydělat reklama v chatovací aplikaci Messenger. Měsíčně ji totiž využívá více než 1,2 miliardy lidí.

Jak společnost uvedla na svém blogu, reklamní sdělení se nemá zobrazovat v jednotlivých konverzacích, ale pouze v domovském okně aplikace. Uživatelé se mohou prokliknout na webové stránky inzerenta, nebo s ním zahájit chatovou konverzaci.

Funkčnost tohoto formátu reklamy v aplikaci Messenger se od začátku letošního roku testovala v Austrálii a Thajsku. Setkala se však spíše s nelibostí. Produktový manažer Messengeru Stan Chudnovsky nicméně argumentuje tím, že ani reklamě na zdi uživatelů lidé původně příliš nevěřili.

Dalším krokem k vyšším ziskům je efektivnější využití reklamního prostoru ve videích, od něhož si Zuckerberg slibuje, že se v příštích dvou až třech letech stane motorem jeho podnikání.

Za růst příjmů ve druhém čtvrtletí o 47 procent na 9,3 miliardy dolarů ostatně Facebook z větší části vděčí právě videu a mobilní reklamě, jež spolu podle vedení společnosti úzce souvisejí. Podíl inzerce v mobilním segmentu se už vyšplhal na 87 procent.

Tablety a mobily porazily počítače

„To ukazuje, že chytré telefony a tablety definitivně porazily klasické počítače coby nástroje pro mezilidskou komunikaci. Velmi pravděpodobně můžeme na poli mobilních zařízení očekávat další inovace, které se budou snažit vydělat na jejich globální oblibě,“ předpokládá Petrášek.

Mark Zuckerberg připustil, že čím více času budou lidé trávit sledováním videa, tím méně času budou sledovat příspěvky na zdi, což znamená i méně příležitostí pro zobrazení reklam. Videoreklamy by podle něj mohly zcela změnit způsob, jakým uživatelé Facebook používají. Přispěje k tomu i více videoobsahu v podobě sportovních přenosů nebo reality show.

Novinkou na sociální síti je mid-roll reklama (objevující se během přehrávání videí či živých přenosů – pozn. red.), kterou Facebook představil na začátku letošního roku. Jako nejúčinnější se ukázala šestivteřinová reklama, která se pomalu stává standardním formátem i v ostatních digitálních médiích, jako jsou YouTube nebo digitální platforma Fox News.