Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dřeme se zdarma s vaší reklamou, pomozte, píší odbory klientům pošty

  10:10aktualizováno  10:10
Jedenáct firem, které si přes Českou poštu nechávají roznášet reklamní letáky, dostalo v minulých týdnech dopis. Část pracovníků státního podniku si v něm stěžuje, že jsou přetěžováni prací, kterou jim nikdo nezaplatí. Žádají „fair trade“ přístup, jinak na firmy budou nahlížet jako na spoluviníky situace, v níž se nacházejí.

ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Většinou si stěžovali u vedení nebo formou protestů, teď však část pracovníků České pošty přelévá svou nespokojenost na firemní klienty státního podniku. V dopise, který obdrželo jedenáct společností a také premiér Bohuslav Sobotka, si Federace výkonných zaměstnanců ČR stěžuje na nerovné podmínky.

Doručovatelé podle ní dostávají nereálné úkoly, jsou přetěžováni roznosem letáků a nefunguje prý rovný přístup. Zatímco někdo má roznos řazen v rámci svých pracovních povinností, tedy zdarma, jiný dostává za splněný úkol odměnu. Miroslav Prokop z federace teď vyzývá firmy, jež si objednávají u České pošty reklamu, aby pomohly změnit poměry, v nichž pracuje zhruba šest tisíc doručovatelů.

„V případě, že budete v budoucnu využívat služby České pošty, při kterých dochází k nerovným pracovním podmínkám, a nepodniknete jako partner ČP žádná opatření, budeme nuceni na Vaší společnost nahlížet jako na spoluviníka nerovných pracovních podmínek,“ napsal Prokop v dopise firmám, které mají s Českou poštou smlouvu o roznášce reklamních letáků.

Dopis obdržely například drogerie Rossmann, Teta, dm, či TOP drogerie, hobby markety OBI a Mountfield, družstvo COOP, obchody Planeo elektro nebo Koberce Breno. „Očekávám, že se tyto firmy začnou více zajímat na vedení České pošty,“ dodal Prokop, podle kterého se situace v posledních letech trochu zlepšila. Před třemi lety všichni doručovatelé nosili letáky zdarma, později začaly roznášky na dohodu o provedení práce.

Táhnu třicet kilo

Problém je prý i přetěžování zaměstnanců. Například ženy podle zákoníku práce mohou přenášet a zvedat maximálně patnáct kilogramů, pokud jde o častou činnost. Při občasné činnosti je limit 20 kilogramů. U mužů je strop při časté činnosti 30 kilogramů.

„Některé letáky mají i třicet kilogramů, záleží na typu,“ popisuje praxi doručovatelka z okolí Říčan, která si nepřála uvést své jméno. Takové množství podle ní navíc zdržuje a není možné práci stihnout, pokud si člověk náklad rozdělí. Žena za roznos nedostává žádnou odměnu.

„Měli bychom také nabízet finanční produkty. Ve skutečnosti si myslím, že už to ale nikdo nedělá. Počet klientů je totiž omezený,“ dodala.

Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka vedení dělá pro zlepšení podmínek zaměstnanců vše, co je v ekonomických možnostech podniku.

„Shodou okolností ve středu bude Koaliční rada řešit úhradu nákladů na univerzální službu, kterou si stát u České pošty objednal, ale zatím nezaplatil, za roky 2013 a 2014. Značná část těchto peněz, pokud je pošta dostane, půjde do mzdové politiky firmy,“ řekl Vitík.

Dopis, který odbory rozeslaly firmám, příliš nekomentoval. „Tyto veřejné dopisy nemají potřebný efekt, pokud mají konkrétní podněty, mohou je přednést na pravidelných jednáních,“ dodal mluvčí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

víno, ochutnávka
Čeští vinaři zřejmě nezdraží. Víc se připlatí za víno z Francie a Itálie

Neštěstí, tragédie, katastrofa. Vinaři v jižních částech Evropy úpí, že letošní sezona bude mizerná. Itálii, která je největším světovým producentem vína,...  celý článek

První hazardní webová stránka na černé listině ministerstva financí - 1xbet.com
Ministerstvo financí nechalo zablokovat první nelegální hazardní web

Na černé listině nepovolených internetových her ministerstva financí, která byla dosud prázdná, se ve středu objevila první zablokovaná stránka: www.1xbet.com....  celý článek

Martin Elkán a Youtube kanál České pošty
Pošta touží vylepšit svou image. Pomocí YouTube se zaměřuje na mladé

„Čau, lidi,“ zdraví ve videu muž se žlutou kudrnatou parukou a černými brýlemi diváky na YouTube kanálu České pošty. Státní podnik ve čtvrtek spustil vlastní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.