Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Farmářské obchody Sklizeno a Náš grunt se spojí. Vznikne nová jednička

  5:00aktualizováno  5:00
Investor Petr Borkovec letos na jaře kapitálově vstoupil do sítě obchodů s lokálními potravinami Sklizeno. Nyní přikupuje největší konkurenční síť Náš grunt, do níž patří dvacítka prodejen po celém Česku.

Brněnská prodejna Sklizeno | foto: Petr Zahnáš

Ze čtveřice společníků řetězce Náš grunt se do nového projektu zapojí jen Aleš Kotěra, zbývající tři se z projektu stahují. Vznikající síť, do níž patří také původní Borkovcova značka My Food, se stane jednoznačným lídrem na rostoucím trhu farmářských potravin. Bude mít téměř padesátku prodejen, letošní obrat má dosáhnout téměř půl miliardy korun.

Farmářské jídlo frčí na webu, síť prodejen Náš Grunt chystá e-shop

A Borkovec, který je zároveň šéfem finančních poradců Partners, neskrývá, že chce nově utvořenou síť dál rychle rozšiřovat. Ať už prostřednictvím franšíz, či kmenových prodejen. Příští rok plánuje otevřít nejméně deset dalších obchodů, o rok později už má síť čítat 80 provozoven.

Obrat má napřesrok dosáhnout 750 milionů. Stále se však bude jednat o nepatrný zlomek celkové spotřeby potravin v Česku, neboť lokální produkty a biopotraviny nyní nedosahují ani jednoho procenta.

„Očekáváme, že do osmi let se trh dostane na tři procenta, a dosáhne tak obratu kolem devíti miliard,“ říká zakladatel Sklizeno David Kukla, který bude mít v nové síti téměř třetinový podíl.

Fakta o trhu s farmářskými potravinami

Samostatných obchodů se zdravou výživou je zhruba šest stovek, obvykle nejsou součástí žádného řetězce. Borkovec tvrdí, že roztříštěnost trhu příliš nesvědčí, protože lokální potraviny prodražuje.

A vysvětluje, co lidi do jeho prodejen láká: „Češi stále více hledají bezlepkové a bezlaktózové potraviny a také takzvané superpotraviny. Mnoho se jich zajímá o různé dietní styly, jako jsou raw nebo paleo, roste poptávka po potravinách bez palmového oleje.“

Konkurence je pomalejší

Na podobném konceptu „lepších“ potravin jako Borkovec a jeho partneři staví také Delmart, který tento pátek otevře v centru Prahy poblíž náměstí Republiky svou třetí prodejnu. Expanze je však pomalejší, než jeho majitel Dušan Mrozek při otevření prvního obchodu a bistra na pražském Andělu před dvěma roky plánoval.

České chipsy z řepy a mrkve míří do světa, pomáhá i trend zdravé výživy

Potraviny od tuzemských zemědělců se dostanou k zákazníkům také prostřednictvím různých e-shopů a rozvozů. Existuje například několik „bedýnkových“ firem. Po Praze a dalších částech Česka jezdí dodávky Mléko z farmy, které jsou společným projektem statkářů Jana Millera a Stanislava Němce. Roční obrat přesahuje sto milionů.

A jistou alternativou jsou také farmářské trhy, jejichž úhrnný obrat se pohybuje kolem 250 milionů korun. Borkovec je však nepovažuje za přímou konkurenci. „Jedná se spíše o hezké nárazové akce s určitou atmosférou. Pro mnoho skutečných farmářů jsou trhy stále náročnější a dražší. Konkurenci ale vidím v aktivitách velkých řetězců,“ říká Borkovec.

Fakta o trhu s farmářskými potravinami
Křišťálová Lupa 2016




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.