Nákup na farmářských tržištích je pro mnohé skvělý zážitek, kam se ale vydat,...

Nákup na farmářských tržištích je pro mnohé skvělý zážitek, kam se ale vydat, když ve vašem okolí žádné není? | foto: archiv Farma v kapse

Farmářské jídlo frčí na webu, síť prodejen Náš Grunt chystá e-shop

  • 26
Zatímco v kamenných prodejnách tvoří farmářské potraviny sice rostoucí, ale stále okrajový segment, na internetu ukusují až patnáct procent trhu. Atraktivita prodeje přes web proto pro obchodníky roste. Síť prodejen Náš Grunt Jiřího Málka a Aleše Koťery chystá vlastí e-shop.

Internetové obchody byly v Česku dávno rozjeté a dosahovaly miliardových tržeb, logisticky náročný prodeje potravin se však rozjížděl velmi pomalu. To se však rychle mění a na síti se daří i sortimentu, který v kamenných prodejnách patří spíš na okraj.

Nemalou část nabídky jídla online dnes tvoří farmářské produkty přímo od českých zemědělců. Do internetového prodeje se proto pouští i síť prodejen Náš Grunt, která začala před pěti lety nabízet sortiment farmářských trhů v kamenných obchodech. Nedávno nastartovala spolupráci s online supermarketem Kolonial.cz, který zásobuje produkty od zemědělců prostřednictvím své dodavatelské sítě.

„Farmářské produkty jsou na internetu opravdu hodně dobře přijímané a budoucnost určitě mají,“ říká Petr Vyhnálek, šéf Kolonial.cz a bývalý dlouholetý jednatel řetězce Globus.

Aspoň jeden farmářský produkt koupí 75 procent lidí

Leták Koloniál.cz

Nakupujete rádi v prodejnách Koloniál.cz?

Aktuální leták Koloniál.cz
najdete vždy na AkcniCeny.cz.

Náš Grunt, za kterým stojí dvojice zakladatelů Jiří Málek a Aleš Koťera jedná o dodávkách i pro další internetové obchody. Spolupráce by měla být uzavřena v nejbližších týdnech. Vedle toho připravuje i spuštění vlastního e-shopu.

„Zavádíme nový pokladní systém, který bude umět online prodej řídit. Reálně to můžeme rozjet počátkem příštího roku,“ říká Málek s tím, že v první fázi však půjde pouze o objednávky online s osobním vyzvednutím na jednotlivých prodejnách. Těch je aktuálně už třicet po celé České republice a většina z nich funguje na principu franšízy.

Jak Kolonial.cz, tak druhý z klíčových hráčů na českém trhu Rohlik.cz, umístili záložku „Farmářské“ na svých stránkách na přední místo nabídky. Podle obchodního ředitele Rohlik.cz Tomáše Jeřábka se v některých oblastech navzdory vyšší ceně prodá online stejné množství farmářských potravin jako konvenčních. Z celkových prodejů je to zhruba 15 procent. „Alespoň jeden farmářský produkt si dají do košíku téměř tři čtvrtiny zákazníků,“ říká Jeřábek.

Obliba nakupování potravin na internetu mezi Čechy roste. Podle odhadů společnosti GfK utratí letos za jídlo na síti 5,5 miliard korun (včetně alkoholu a tabákových výrobků), loni to bylo 4,3 miliardy. Pokud by farmářské potraviny z toho dělaly 15 procent uváděných Rohlik.cz, jednalo by se o trh za 800 milionů korun.

Společnost Náš Grunt vznikla v roce 2010. Její tržby loni dosáhly na 149,8 milionů korun oproti 90 milionům v roce 2013.