Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Další gumárna v Česku? Číňané chtějí továrnu za 13 miliard pro 1 500 lidí

  • 53
Společnost Shandong Linglong Tire chce v Česku postavit pneumatikárnu nejméně za půl miliardy dolarů. Číňané slibují, že v ní vytvoří 1 500 nových pracovních míst. A to nejen ve výrobě, ale také v lépe placeném vývoji. Pokud na stavbu dojde, bude se jednat o jednu z největších investic zahraničních firem v Česku za posledních deset let. Otázkou je, zdali fabriku zadotuje i český stát.

Informace jsou nicméně zatím kusé. Plán postavit pneumatikárnu sice pro MF DNES potvrdila zástupkyně firmy Shandong Linglong Lisa Shengová, ale detaily k dispozici nejsou. „Zatím probíhají jednání,“ tvrdí manažerka.

Hlavní majitel firmy Feng Wang si už loni na podzim v Česku prohlédl vhodné průmyslové zóny, které vytipovala vládní agentura CzechInvest. Její představitelé ale zatím o investici mluvit nechtějí. „Jednání s potenciálními klienty nemůžeme komentovat,“ omlouvá se mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

Čínského výrobce do Česka nasměroval Radek Grill, majitel internetového obchodu nejlevnejsipneu.cz. Když loni hledal výrobce pneumatik pro svoji privátní značku Tomket, dohodl se právě se značkou Linglong.

„Bavili jsme se o jejich plánech a říkali, že chtějí do Evropy. Tak jsem jim navrhl, aby postavili továrnu u nás,“ tvrdí Grill. Wang ho pak udělal zástupcem pro jednání s úřady v Česku.

Podle Grilla se však jednání v poslední době zadrhla, protože CzechInvest nepostupuje s nabídkami dost rychle. „Velký rozdíl je to oproti Slovensku, které Linglongu nabídlo hned čtyři lokality a výrazně vyšší investiční pobídky,“ dodává Grill.

Výše investičních pobídek je totiž v jednotlivých státech Evropské unie omezena unijním nařízením. A Slováci kvůli vyšší nezaměstnanosti mohou investorům nabízet i větší úlevy.

Jak vypadá podpora investic v Česku

Konec montoven?

Je ovšem otázkou, zda stát podporu pro investice typu pneumatikárny vůbec zachová. Ministerstvo průmyslu a obchodu už dlouho slibuje, že omezí investiční pobídky pro výrobní závody, jež mají nelichotivou nálepku levné montovny. Změnu systému investičních pobídek označil nedávno za prioritu nového ministra průmyslu i premiér Bohuslav Sobotka.

Od začátku tisíciletí se u nás postavily stovky fabrik, jejichž byznysplán stojí na levné práci českých rukou. Dnes je to jeden z důvodů, proč jsou v Česku nízké mzdy, v průměru sotva třetinové v porovnání s Německem. Konec podpory montoven a přesměrování investičních pobídek na výrobu s vyšší přidanou hodnotou slibují střídající se české vlády už přes deset let. Zatím se ale k radikálnímu obratu žádná neodhodlala.

Zda může chystaná nová strategie státu zkomplikovat vstup Linglongu, není jasné. Zatím stále platí dosavadní pravidla pro pobídky, podle nichž může firma dostat od státu až 25 procent ze slibované investice zpátky. A to formou daňových úlev a dotací na pozemky, na nová pracovní místa nebo školení budoucích zaměstnanců.

Linglong slibuje kromě výroby v novém závodě i vlastní vývojové centrum a stavbu bytů pro zaměstnance. V první fázi chce investovat přes čtvrt miliardy dolarů. Pobídka tak může – podle dosud platných pravidel – dosáhnout až 60 milionů dolarů (1,4 miliardy korun).

Konec levné práce

Nejde ale jen o možný soumrak pobídek. Končí zřejmě i doba, kdy investory lákala do Česka levná pracovní síla. Včera vyhlásili odboráři v domácí pneumatikářské jedničce, zlínském Mitasu (patří pod švédský gumárenský obr Trelleborg), přípravu na stávku kvůli nízkým mzdám.

„Zprvu by šlo jen o výstražnou stávku. Pokud nezabere, můžeme stávkovat i několik dní či týdnů,“ řekl MF DNES šéf odborů Vladislav Jandásek. A varoval, že se ke stávce mohou přidat i kolegové ze sesterského pražského závodu Mitasu, kteří o zvýšení platů také jednají. V Praze podle Jandáska berou dělníci v Mitasu v průměru 26 tisíc korun měsíčně, ve Zlíně 23 tisíc.

V Česku se Číňanům líbí hlavně pozemky v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku, i když jim úplně nevyhovují velikostí. „Jejich ideální představa je kolem 100 hektarů kvůli možnému rozvoji. V Mošnově by se musely spojit dva pozemky, jeden volný není k dispozici,“ vysvětlil Grill. Stát kromě toho nabízel průmyslovou zónu Barbora v Karviné, ale ta Linglong nenadchla.

Podle Grilla chtějí Číňané investovat raději v tuzemsku než na Slovensku, ale tlačí je čas. S výrobou chtějí začít do dvou let. Podepsali totiž smlouvu na dodávku pneumatik pro evropské závody jedné z evropských automobilek (podle dostupných informací jde o Volkswagen), musí je však vyrábět v Evropě. Každopádně je vidět, že se asijští výrobci pneumatik v Evropě prosazují čím dál víc. Letos otevřela v Maďarsku pneumatikárna indické společnosti Apollo, která tam vyrábí pláště pod značkou Vredestein. V Česku má zase v průmyslové zóně Triangl u Žatce postavit první evropský závod za téměř 23 miliard korun korejský Nexen Tire.

Právě jeho příklad ukazuje, že představa o továrně v Česku hotové do dvou let není příliš reálná. Nexen u nás podepsal dohodu s vládou, jež mu přiznala investiční pobídky až do výše 3,5 miliardy korun, už v létě 2014. Dodnes ale nemá stavební povolení.

,