Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Fiat připravuje alianci s General Motors

  10:10aktualizováno  10:10
- Italská automobilka Fiat sjednává alianci s největším světovým automobilovým výrobcem General Motors. V té by si jeho vlastníci, rodina Agnelliů, měli udržet kontrolu nad automobilovou divizí. O jednání, která by měla dát nový impuls vlně konsolidace světového automobilového průmyslu, informovaly o víkendu agenturu Reuters zdroje z odvětví.

Detroitský gigant se stal pro Fiat hlavním partnerem pro jednání o alianci poté, co jako alternativa odpadl německo-americký DaimlerChrysler, řekly zdroje z Evropy.

Potvrdily tak sobotní zprávy italského tisku, podle nichž by mělo vedení Fiatu rozhodnout o alianci s GM, založené na výměně akcií, v nejbližších dnech.

Fiat podle zdrojů nabídne GM na své automobilové divizi Fiat Auto, sedmém největším světovém výrobci vozů s ročními tržbami 47 miliard dolarů, 20 procent akcií. Fiat na oplátku převezme jednociferný podíl akcií GM.

Na rozruch kolem Fiatu, kdy intenzivní spekulace v posledních týdnech ovlivňovaly cenu akcií firmy, aniž by Fiat k těmto pověstem cokoliv řekl, již reagoval orgán pro dohled na italský akciový trh.

Italský deník Il Sole uvedl, že aliance s GM se zaměří především na výrobu komponentů a motorů a že firmy vypracovaly plán společných investic v Evropě a spolupráce značek Fiat a německé Opel z koncernu GM.

Podle listu Corriere della Sera počítá předběžná dohoda s tím, že GM zaplatí za pětinu akcií Fiatu nejvýše 2,5 miliardy eur  a Fiat bude mít možnost prodat dalších 30 procent své automobilové divize.

Přístupný transakci, která sníží vliv rodiny Agnelliů na firmě, kterou založila před 101 lety, se zdá být nynější patriarcha Gianni Agnelli, jenž v neděli slavil 79. narozeniny.

"Fiat potřebuje strategickou mezinárodní alianci, která může rozšířit jeho trh. To je nevyhnutelný vývoj. Kdokoliv by chtěl udržet Fiat tak, jak je, riskuje, že jej odsoudí k postupující marginalizaci," řekl pro list La Reppublica italský ministr zahraničního obchodu Piero Fassino.

Analytici zdůvodňují příklon Fiatu k GM tím, že americký koncern nechává své partnery často nezávislé - to je případ japonských firem Isuzu nebo Suzuki, nebo švédské Saab, nad níž GM převzala plnou kontrolu po deseti letech partnerství až letos.

Naproti tomu DaimlerChrysler by podle analytiků spíše vyžadoval okamžité převzetí kontroly.

Ziskovost Fiatu je ve světovém automobilovém průmyslu jedna z nejslabších a firma hledá partnery již řadu let. V minulých dvou letech automobilku zatížila ekonomická krize v Brazílii a ze série čtvrtletních ztrát se firma dostala až v posledním čtvrtletí loňského roku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Makro. Ilustrační snímek.
Makro shání stovky lidí. Pokladním zvýšilo mzdy o devět procent

Letošní vlna přidávání v obchodech s potravinami dorazila i do Makra. Velkoobchodní síť navýšila od července mzdy zaměstnancům v průměru o 8,5 procenta,...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.