Podíl přitom získala teprve před dvěma lety výměnou za dvacetiprocentní podíl GMve Fiatu Auto. Američané zároveň získali opci na koupi zbývajících 80 procent. Právě prodej automobilky do rukou GM je podle mnoha ekonomů jedinou šancí na její záchranu.
V neděli pak vedení Fiatu uvedlo, že se mu podařilo dohodnout se na podmínkách smlouvy o prodeji většinového podílu ve své finanční divizi Fidis čtyřem hlavním věřitelským bankám. Její dluhy se tak mají snížit o dalších šest miliard eur.
Společnost Fiat přislíbila věřitelským bankám, že sníží své hrubé zadlužení začátkem příštího roku na 23,6 miliardy eur.
Banky poskytly firmě v květnu třímiliardový záchranný úvěr, a pokud se jí nepodaří snížit zadlužení plánovaným způsobem, budou moci tento dluh přeměnit na akcie, čímž by získaly kontrolu nad společností.
Koncern Fiat se dostal do potíží kvůli špatnému hospodaření klíčové automobilové divize Fiat Auto, která by v letošním roce podle firmy Multex Global Estimates měla vykázat čistou ztrátu 1,2 miliardy dolarů kvůli poklesu tržeb.
Fiat hodlá ve snaze o návrat k zisku investovat do roku 2005 ročně 2,6 miliardy eur, a to zčásti do rozšíření modelové řady o dvacet nových automobilů. Podle analytiků je však tento plán příliš ambiciózní.
Firma také ohlásila drastická ozdravná opatření, která zahrnují i propuštění asi 8100 zaměstnanců.
Problémy Fiatu se odrážejí v celé společnosti. Takzvaný index spotřebitelské důvěry klesl na nejnižší úroveň od roku 1994, protože Italové se začínají bát ztráty zaměstnání a vysoké inflace.