A Finové už dávají najevo, že další zdržování investice by je mohlo přimět k odchodu do Německa.
"Ano, přemýšlí o Německu. Ale Finové nám zároveň představili svůj časový harmonogram v Opatovicích nad Labem. Všechno je v běhu," řekl radní pro životní prostředí a zemědělství Petr Šilar.
Ohrožená investice? Lidé zatím mlčí
Ľuboš Lopatka ze společnosti Labe Papír, kterou Finové v Čechách založili, to odmítl komentovat. Investor má už v ruce kladný posudek vlivu stavby na životní prostředí. Nyní musí ještě získat stavební povolení. Podle úředníků tomu nestojí nic v cestě.
Proč stavba papírny nabrala tak velké zdržení? Na tak velkou továrnu nejsou Opatovice připraveny. Krajští politici si proto vymínili, že bez rozšíření silnice I/37 na čtyřpruh a bez zahájení výstavby silnice R 35 v úseku Sedlice a Opatovice nad Labem, papírna nesmí spustit provoz. S tímto požadavkem také kraj uspěl u vlády.
"Opatovice čekají tři velké projekty, papírna, spalovna a výrobna biolihu, tím naroste v regionu doprava. Toho jsme využili, abychom mohli urychlit výstavbu dopravní infrastruktury. Musíme hájit zájmy občanů," řekl vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek.
"Další podmínkou je také střednědobý výhled dokončení výstavby obchvatu Chrudimi a Slatiňany," dodal Línek.
Zdržení? Stavbu jsme neohrozili, říkají politici
Krajští politici jsou spokojeni i přesto, že investice v Opatovicích stále ještě není jistá. Před víkendem se setkali se zástupci společnosti Myllykoski na neformální schůzce.
"Za sebe můžu říct, že jsem udělal všechno proto, abychom region neohrozili z hlediska dopravy a ani neblokovali papírnu. Nevnímám, že by těmito kroky byla ohrožena stavba papírny," řekl krajský radní zodpovědný za dopravu Ivo Toman.
Tento týden podle náměstka primátora Pardubic Michala Koláčka Finové předloží žádost k územnímu řízení. Po šedesátidenní lhůtě může magistrát za patnáct dní povolení vydat. "Papírna ekonomicky pomůže už tak dobře se rozvíjejícímu se regionu Pardubic," řekl vicehejtman Línek.