Z jedné strany přivážejí desítky kamionů klády a na druhé straně výrobních hal nakládají těžké role papíru. Moderní papírna finské společnosti Myllykoski Continental v Opatovicích by měla být ukázkou špičkové techniky. Svou velikostí by patřila k největším ve střední Evropě.
"Když si Finové dělali analýzy, jak vypadá střední Evropa, tak nikde není tak rozvinutý papírenský průmysl v tomto sortimentu jako v Čechách. Navíc v Opatovicích jsou splněné všechny základní podmínky: dostupné dřevo, voda a elektřina," vysvětluje konzultant finské společnosti Josef Zbořil.
Papír pro české noviny i na export
Podle něj by produkce nové papírny představovala necelou polovinu celé současné výroby papíru v Česku. Závod v Opatovicích by měl vyrábět nenatírané dřevité publikační papíry pro tisk časopisů, okrajově i nejkvalitnější novinový papír.
"Objem výroby bude 400 tisíc tun ročně. Papírna Větřní vyrábí za rok asi 45 tisíc tun obdobného magazínového papíru," říká Zbořil, který ve Větřní dříve pracoval jako ředitel. Přesto se české papírny velké konkurence bát nemusejí. Magazínový papír na trhu chybí a dováží se, část produkce z Opatovic by šla také na export.
Do továrny by se mělo svážet smrkové dřevo z okruhu až 200 kilometrů, odlesnění však Česku zřejmě nehrozí. "Dnes se těží méně než sedmdesát procent ročního přírůstku dřeva. Surovin je proto dostatek," tvrdí Zbořil, jinak též člen představenstva Svazu průmyslu papíru a celulózy.
Dálnice D 11 a R 35 se stávají nutností
Podle studie vlivů papírny na životní prostředí by závod neměl své okolí nijak znatelně poškodit. Vrásky na čele dělají městům i obcím z okolí jen další kamiony na silnicích. "Osobně si myslím, že je to jeden z argumentů na urychlení výstavby dálnice D11 a dálničního přivaděče u Opatovic. Samotnou papírnu vítám, na naše město by měla minimální vliv a byla by škoda, aby stát o tak velkou investici přišel," míní náměstkyně královéhradeckého primátora pro správu majetku, městské organizace a životní prostředí Pavla Finfrlová.
Podobně mluví i vedení Opatovic. "Chceme jasný signál, kdy bude hotová silnice R35 a dálnice," říká starosta Pavel Kohout.
Papírna potřebuje pro dopravu dřeva, materiálu a výrobků přes 130 kamionů denně. "To je ale jen kapka v moři sto třiceti tisíc aut, které mezi Hradcem a Pardubicemi denně projedou," míní Zbořil.
Nový závod počítá zhruba s 250 zaměstnanci. Většina z nich bude potřebovat výuční list v oborech elektrikář či zámečník, pro obsluhu papírenských strojů se zaučí. V závodě najdou uplatnění i inženýři. "Moderní papírenský stroj je složitější než jumbo jet," přirovnává Zbořil.
Z celkových nákladů 13,5 miliardy korun na výstavbu papírny padnou dvě třetiny právě na stroje. Finové na výstavbu papírny spěchají, stavět chtějí začít ještě letos. "Již teď se připravují veškeré podklady pro stavební řízení, aby se vše zkrátilo na minimum. Provoz by se měl spustit na jaře 2007," říká Zbořil.
Jak by měla vypadat papírna v Opatovicích |
Bude stát severovýchodně od Elektrárny Opatovice - celý areál by měl mít rozlohu 21 ha |
Z toho: sklad dřeva 3 ha 2 výrobní haly 2,7 a 1 ha |
Roční produkce papíru dosáhne 400 tisíc tun |
Počet zaměstnanců: 250 |
Dalších 1000 lidí najde práci v navazujících činnostech |
Průměrná denní spotřeba vody je 14 tisíc m3 |
Pro spojení s pardubickou čistírnou odpadních vod by bylo potřeba vybudovat 15 km dlouhou kanalizační stoku |
Dopravu dřeva, aditiv a výrobků bude zajišťovat 136 nákladních aut denně - výše investice dosahuje 13,5 miliard korun |
Výstavba by měla trvat 16 měsíců |
Spustit do provozu by se měla na jaře 2007 |