Marinetek je největší firmou v Evropě, která staví plovoucí přístavní mola, pontony či plovoucí domy. Betonové dutiny vyplněné pěnou mají záruku padesát let, levnější ocelové s dřevěným bedněním vydrží méně.
Když v roce 1994 finská recese prakticky odepsala domácí stavbu mol, rozhodl se založit vlastní společnost a exportovat – do Holandska, Německa, Anglie. Do dvou let se stal doma lídrem a během deseti let zdesetinásobil obrat. "Jen ve Finsku mají milion lodí a z nich 800 tisíc je tak velkých, že musí být v přístavu," přibližuje. Letos by měl postavit mola za dvacet milionů eur.
kdo je Ilkka Seppälä (55)Vystudovaný stavební inženýr založil firmu Marinetek v roce 1994, dnes je světovou čtyřkou ve stavbě přístavních mol. Má devět továren od Finska po Dubaj. Vlastní 11metrovou loď, plaví se hlavně po Baltu a finských jezerech. U Helsinek má plovoucí víkendový dům. Vlastní 70 % firmy. |
"Tři největší naši konkurenti jsou z USA a zaměřují se jen na tamní trh, navíc mají staromódní výrobky. Je to podobné jako s americkými auty – nemohou v kvalitě soutěžit s německými či českými auty," říká sebevědomě Seppälä.
Loni rostl jeho obrat o čtyři procenta. "Náš trh zasáhla světová recese, musíme tvrdě bojovat o jednotlivé zakázky a o podíl na trhu. Klienti čekají na financování a na lepší časy, měli jsme vlastně docela štěstí," říká podnikatel. Jeho zisky po zdanění se pohybují kolem 10 % obratu.
Receptem na recesi je podle něj pružnost – sám je neustále na cestách, k dispozici klientům i svým regionálním manažerům. Mzdy v krizi nesnižoval ani nepropustil nikoho z 300 zaměstnanců. Ale taky ani žádné nenabíral, společnost si při očekávaném růstu musí vystačit se současným počtem lidí. Letos očekává nejméně pětinový růst.
Další smělé plány
Marinetek dosud postavil dva tisíce mol v 35 zemích světa. Aktuálně buduje přístaviště ve West Palm Beach na Floridě, projekty má na Blízkém východě, v jihoamerické Grenadě. Za nejlepší trh Seppälä momentálně považuje pobřeží v Chorvatsku a Turecku.
S firmou má licencovaný námořní kapitán smělé plány. Aktuálně vyjednává o koupi severoevropské konkurenční firmy a nejpozději příští rok se chce stát světovou dvojkou. Do pěti let pak plánuje obrat i s pomocí akvizic vytáhnout na 100 milionů euro a být světovým lídrem.
Velké příležitosti vidí v Asii.
"Zatím tam neexistuje skutečný trh. V Indii je miliarda lidí a ani jedno přístavní molo, zatím tam máme jen společnost, v budoucnu bychom tam chtěli postavit továrnu. Čína bude potřebovat do desíti let někde zakotvit 60 milionů lodí," plánuje.
Se vstupem do Číny zatím váhá – trh je legislativní džungle a je třeba najít důvěryhodného partnera. "Nechceme dělat chyby. Máme mnoho příležitostí v Severní Americe, na Blízkém východě. Zvážíme vstup do Číny v příštím roce," říká Seppälä.
Podnikatel je přesvědčen, že v budoucnu se víc budou využívat vodní plochy v centrech přístavních měst. Přístavy se totiž stěhují z historických center na okraj měst a nejlepší plochy při pobřeží tak zůstávají nevyužité.
"Nestavíme jen pro boháče a jejich lodě, ale i veřejné prostory pro municipality," hájí se. V Dánsku získala firma ocenění za nejlepší městský projekt – do plovoucího zábavního centra v Kodani se vejde 10 tisíc lidí, jeho součástí jsou i čtyři plavecké bazény.
"Stále více lidí si plní své sny a kupují si domy na vodě," říká Fin. Základní patrový model od Marineteku se třemi pokoji a saunou začíná na 200 tisících euro (přes pět milionů korun).