"Je to přirozený vývoj," říká Barbora Hanzlíková, vedoucí personalistka plzeňské Škody Machine Tool se 380 zaměstnanci.
"V praxi se potvrzuje, že práce z domova, tzv. home office, funguje. Je lepší pracovat z domova, když je dítě nemocné, než si nervózně odpracovat osm hodin v kanceláři," dodává s tím, že se potvrzuje i to, že když firma vyjde vstříc matce nebo otci s malými dětmi a umožní jim práci na snížený úvazek, zaměstnanci se odmění firmě věrností.
Může se hoditNajděte si práci, která vás bude opravdu bavit. |
Na pracovní trh se totiž dostaly silné populační ročníky, které mají děti a zároveň jsou nepostradatelné. Současně firmy musí škrtat ve všech rozpočtech kvůli přetrvávající ekonomické stagnaci. A lépe zorganizovat život zaměstnance firmu nestojí velké peníze.
"Mnoho společností muselo kvůli šetření omezit některé zaměstnanecké benefity, zrušit jazykové kurzy nebo poukázky na sport či kulturu," uvádí Kateřina Vaisová z personální agentury Randstad. Nově roste oblíbenost flexibilní pracovní doby, dnů na nemoc (sick days) i možnost občasné práce z domova.
"Nefinanční benefity se tak pro zaměstnavatele opravdu staly dobrou možností, jak zaměstnancům dát výhody a zároveň šetřit náklady. Ovšem i sami zaměstnanci tento typ benefitů oceňují a vyhledávají mnohem více než dříve," upozorňuje.
Firmy nabízejí benefity na míru
Nemusí jít jen o úspory firem. "Začínáme se přiklánět k trendům v zahraničí, kde je to častější. I proto jsou tyto benefity častější v mezinárodních firmách," říká Eliška Janouchová z personální agentury Axial.
Vyvážit soukromý a pracovní život je pro rostoucí počet lidí stále důležitější než práce sama. Někteří dávají přednost volnější pracovní době před financemi. I to může být jeden z důvodů, proč podle průzkumu společnosti ING a Svazu průmyslu a dopravy mezi 155 firmami nabídka různých typů benefitů navzdory krizi narostla.
"Firmy hledají nejchytřejší a nejefektivnější řešení, neposkytují už benefity plošně, ale na míru," vysvětluje Tomáš Salák, personální manažer v Siemensu s deseti tisíci zaměstnanci. Tato německá společnost však podle něj v krizi objem peněz na benefity neomezila a nabízí svým lidem ušití benefitů na míru podle bodového systému.
Průzkum ING neuvádí, kdo ze zaměstnanců benefity dostává, ani to, kolik na ně firmy věnovaly peněz dnes a před krizí. Nejčastějšími benefity jsou mobily, stravenky, jazykové kurzy a týden dovolené navíc. Zajímavé je, že penzijní reforma přinesla oslabení poptávky po penzijním spoření ve třetím pilíři. Je možné, že je to i tím, že polovina všech obyvatel Česka takto spoří.
Penzijní připojištění letos nabízí jen 68 procent podniků, loni jich bylo 74 procent. "Letos poprvé jsme u něj zaznamenali pokles. Zájem se však zvedl o životní pojištění," konstatuje ředitelka oddělení benefitů ING Pojišťovny Kateřina Štěrbová.