V době, kdy železniční průmysl v Česku i v eurozóně stagnuje, českotřebovská společnost CZ Loko naopak prosperuje a proniká do zemí někdejšího Sovětského svazu, kam dodává modernizované anebo zcela nové lokomotivy.
Poslední úspěch zaznamenala v Bělorusku, kam dodá dvacet lokomotiv 719/TME3 Běloruské státní železnici za téměř půl miliardy korun.
"Je to průlomová zakázka," říká mluvčí CZ Loko Zdeněk Zuntych. Společnost však v Bělorusku spíše posiluje své postavení.
Už před dvěma lety tam totiž vyhrála výběrové řízení za více než miliardu korun na modernizaci 49 "čmeláků", tedy lokomotiv ČME3 pro další čtyři roky v Bělorusku.
Tentokrát však do Běloruska pošle zcela nové posunovací lokomotivy, které představují původní český produkt. První stroj předá Bělorusům už v závěru listopadu. Dalších devatenáct lokomotiv 719/TME3 zamíří na východ postupně do roku 2014.
"Jde o velký úspěch. Těší mě o to víc, že jde o lokomotivu, jejíž vývoj částečně financoval i český stát. Takže tyto prostředky byly opravdu smysluplně vynaloženy. Navíc nám tento projekt pomohl k vývoji nové čtyřnápravové dieselelektrické asynchronní lokomotivy řady 744, kterou jsme letos už představili na několika železničních veletrzích," řekl generální ředitel Josef Bárta.
Díly pro nové lokomotivy se budou vyrábět v hlavním závodě v České Třebové a v provozovnách v Jihlavě a Nymburce. Montovat a oživovat se budou v Bělorusku.
Podobně je konstruována i loňská smlouva mezi CZ Loko a Běloruskou státní železnicí na dodávku 49 kusů modernizovaných lokomotiv ČME3 během čtyř let.
"Je to způsob, jak zapojit místní průmysl do zakázek. Stejně postupujeme v Litvě, Lotyšsku nebo Ruské federaci. Zjednodušeně řečeno, nevyvážíme tím jen "železo", ale zároveň i své know-how. To je pro Česko velmi důležité," dodává Josef Bárta.
Nová lokomotiva řady 719/TME3 je určena pro lehkou a středně těžkou posunovací službu, ale může být použita i pro lehké traťové výkony.
Provozní náklady, především spotřeba nafty a náklady na údržbu, stejně jako jízdní vlastnosti a ekologie jsou proti starším, stále používaným lokomotivám nesrovnatelně lepší.
Firma zdůrazňuje, že tyto lokomotivy představují velký kvalitativní skok oproti současným posunovacím strojům, například řady 714, které používají České dráhy.
Firma CZ Loko je v žebříčku "Českých 100 nejlepších"
O hospodaření českotřebovské firmy hodně svědčí fakt, že v době, kdy činil obrat 700 milionů korun, zaměstnávala 630 lidí.
Nyní jich při obratu 2,2 miliardy korun v podniku pracuje jen o stovku víc. Kolem poloviny loňské výroby mířilo do zahraničí, letos už na českém trhu začíná doplácet na útlum ČD Cargo.
"Postupně chceme firmu dál rozvíjet, aby pronikla na ruský trh, který je pro nás v podstatě nekonečný," řekl Josef Bárta při otevření nové výrobní haly elektrických točivých strojů za 200 milionů korun, která patří k nejkvalitnějším v rámci železničního průmyslu v celém regionu střední Evropy.
Před necelým rokem vstoupila českotřebovská společnost mezi první padesátku firem v žebříčku "Českých 100 nejlepších" a obhájila prvenství v oborové kategorii "Invence-nasazení-export-zisk".
CZ Loko navazuje na dlouhou tradici. Její dílny zahájily provoz už v roce 1849. V předminulém desetiletí měla jen 150 zaměstnanců.
Od roku 2004 spoluvlastní českotřebovskou společnost německý koncern Zeppelin přes českou dceřinou firmu Phoenix - Zeppelin.
Největší letošní novinkou je uvedení na trh první nové čtyřnápravové diesel-elektrické lokomotivy vyprojektované a postavené v ČR podle evropské legislativy.