Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Švec, MAFRA

Španělský pražcový monopol rekordně vydělal na české železnici

  • 28
Velký boom železničních staveb přinesl loni mimořádné zisky i některým monopolním výrobcům železničních dílů. Ukazuje to příklad společnosti ŽPSV, která je v Česku jediným výrobcem betonových pražců.

„Rok 2015 byl patrně nejúspěšnějším rokem v celé historii společnosti. Jeho mimořádnost byla do značné míry umožněna snahou vlády vyčerpat veškeré evropské prostředky, přidělené České republice v minulém rozpočtovém období,“ uvedlo představenstvo ve zprávě o podnikatelské činnosti za poslední rok (celou zprávu najdete zde). Vedení firmy si v ní pochvaluje například i „absolutní dostatek zakázek“.

ŽPSV loni prodalo zboží za 2,763 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst na téměř dvojnásobek, čistý zisk dosáhl 256 milionů, tedy čtyřnásobek roku 2014. Firma loni krátce až zdvojnásobila počet zaměstnanců na 800, v závěru roku ale musela opět propouštět.

„Bohužel v závěru roku jsme již museli urychleně reagovat na avízo podmínek roku 2016, na opětovný propad obchodu v oblasti železniční infrastruktury, a to razantním snižováním stavu zaměstnanců a omezením výrobních kapacit,“ uvádí zpráva.

Pro ŽPSV je klíčová hlavně výroba pražců, pochvaluje si ale za loňský rok i dodávky betonových protihlukových stěn. Těch podél českých tratí dál přibývá. Firma se už podle zprávy připravuje i na možnou výstavbu vysokorychlostních tratí, s dotací ministerstva průmyslu a obchodu dokončila linku na výrobu pražců pro vyšší rychlosti.

ŽPSV patří do španělské stavební firmy Obrascón Huarte Lain (OHL), která v Česku vlastní například i stavební firmu OHL ŽS.

Česká železnice má stále v řadě případů monopolní dodavatele dílů, betonové pražce jsou jedním z nich. Ministerstvo dopravy tvrdí, že se snaží situaci změnit, zatím ale ne příliš úspěšně.