Autobusy jsou na první pohled stejné jako jejich těžší verze. Jen se do nich "papírově" vejde méně lidí. Například u autobusu se čtyřiceti sedačkami je ve verzi Economic sedadel 38 a k stání je o sedm míst méně.
Tím se váha dostane pod dvanáct tun. "Cenově se autobusy verze Economic nebudou lišit od standardních provedení konkrétních typů. Mají stejnou konstrukci, stejný zůstává i objem zavazadlového prostoru," říká Michal Kubasa z obchodního oddělení firmy.
SOR se netají tím, že vymyslel autobus právě kvůli mýtu, které cestování autobusem značně prodraží. Například na lince mezi Prahou a Brnem si cestující budou muset připlatit kolem dvaceti korun. Pokud by jeli menším autobusem, stálo by je to méně.
Některé společnosti už uvažují i o tom, že kvůli mýtu omezí některé linky, například Student Agency spoj Ostrava–Praha.
Jiný výrobce zatím s takovou nabídkou nepřišel. "Nezaměřujeme se tolik na autobusy, které jezdí hlavně na dálnicích. Máme minibusy, ale kvůli mýtu poptávka po nich nestoupla," řekl obchodní ředitel Karosy Petr Rusek.
Řada dopravců je k novince skeptická. "Na dálkové spoje jsou potřeba hlavně větší autobusy, z kterých se mýto musí platit. Nevyplatilo by se jet třeba dvěma menšími," říká Martin Oumrt z ČSAD Liberec.