Stavba nového silničního mostu na Rokycanské třídě v Plzni. (6. listopadu 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Podsekávali ceny, teď krachují. Opravy mostů stojí, uzavírky se prodlouží

  • 154
Kraje a Ředitelství silnic a dálnic mají potíže s firmou SDS Exmost. Společnost se dostala do problémů a zastavila stavby. Zakázky přitom vysoutěžila výrazně levněji, než kolik odhadovali projektanti. Kvůli stojícím pracím nyní hrozí, že se některé uzavírky a objížďky na českých silnicích ještě prodlouží.

Řidiči čelí na tuzemských silnicích letos extrémnímu počtu uzavírek a objížděk. Na některých místech si budou muset počkat ještě déle. Mohou za to finanční problémy stavební firmy SDS Exmost, která zastavila v minulých týdnech práce na řadě zakázek, především rekonstrukcích mostů.

Firma slibuje, že zpoždění dožene s příchodem nového investora. Už na jaře měla firma zpoždění s opravou Tyršova mostu v Litoměřicích, do minulého pátku stály dva týdny práce na mostě ve Strakonicích, zpoždění nabrala například i rekonstrukce Švehlova mostu v Táboře (více čtěte zde).

„Registrujeme, že na některých stavbách dochází k prodlevám. S firmou jsme jednali, vyžádali si od nich vysvětlení a dali najevo znepokojení z průběhu staveb,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Firma podle něj ŘSD ujistila, že termíny dodrží díky vstupu nového investora. ŘSD podle něj zatím bude postupovat podle smlouvy, za zpoždění tedy bude firmu případně sankcionovat.

Oprava mostu se protáhne o dva měsíce

„V krajním případě je možné mluvit i o zrušení smlouvy,“ dodal Rýdl. Problémy hlásí i jinde – SDS Exmost například vyhrál soutěž na opravu mostu přes Jizeru v mladoboleslavské části Debř, ale nakonec odmítla smlouvu podepsat. Pro město to znamená, že zakázku získá druhá firma v pořadí a že se oprava mostu v havarijním stavu protáhne zhruba o dva měsíce.

Brněnská firma SDS Exmost patří místopředsedovi regionálního sdružení ODS v Jihomoravském kraji Pavlu Jankůjovi.

Podle informací MF DNES má být investorem, který do firmy nalije peníze, podnikatel Petr Stančev. O nutnosti vstupu investora mluví firma už v poslední výroční zprávě. „Je proto nutné, aby společnost získala cizí zdroje od strategického partnera, a to i za cenu vstupu majoritního investora,“ uvádí firma ve výroční zprávě. „Řešíme teď společně s investory způsob financování staveb směrem k subdodavatelům, tak aby se je podařilo dokončit,“ vysvětlil na začátku srpna výrobní ředitel firmy Roman Daniel. Jankůje nebylo možné v době odevzdání textu pro vyjádření zastihnout.

Vysoké tržby a desítky milionů ve ztrátě

MF DNES oslovila i několik dodavatelů, kteří pro firmu pracují a měsíce čekají na splacení faktur. Zatím však nepodali insolvenční návrh a doufají, že firma zaplatí. SDS Exmost se zaměřovala hlavně na menší zakázky, především opravy mostů. Nedávno začala sahat i po výrazně větších zakázkách, ve sdružení s českou pobočkou portugalské firmy Mota Engil získala práci za 1,7 miliardy korun na stavbě silnice I/11 okolo Třince, vyhrála i zakázku na obchvat Znojma.

Jeho zakázky mají společnou jednu věc – konečná cena je výrazně nižší, než kolik odhadovali projektanti: přehled zakázek Exmostu za poslední roky ukazuje, že firma šla často i více než třicet procent pod odhad. Taková politika se firmě nemusela vyplatit. Podle zveřejněné výroční zprávy za loňský rok sice zvýšila tržby o 44 procent na 686 milionů korun, propadla se však do ztráty 78 milionů korun.

Firma ve výroční zprávě ztrátu vysvětluje tím, že přišla o zakázku v Polsku, kde byl generální dodavatel zakázky, na které se SDS Exmost podílel, vykázán ze zakázky. Firma za ztrátou vidí i mimořádně přísná pravidla, která podle ní nastavilo ŘSD právě na stavbě u Třince. Problém kvůli dodavateli, který vyhrál s výrazně nižší cenou a pak nebyl schopen zakázku dokončit, měla loni i Správa železniční dopravní cesty. S firmou Klement, která loni rozkopala trať mezi Šumperkem a Jeseníkem a lidé museli cestovat autobusy, se teď správci železnice soudí.

Archivní video: Podjezd se zavrtal pod dálnici během víkendu