Spolumajitel novojičínské firmy Tonak Jan Vrba

Spolumajitel novojičínské firmy Tonak Jan Vrba | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Výrobce klobouků Tonak míří k Pařížské, chce se stát značkou luxusu

  • 26
Tradiční česká značka Tonak, jejíž klasické srstěné klobouky či fezy se proslavily daleko ve světě, otevře obchod v blízkosti pražské Pařížské ulice. „V nejbližší době budeme otvírat druhou prodejnu v Praze, kde budeme prezentovat luxus,“ říká v rozhovoru pro MF DNES spolumajitel novojičínské firmy Jan Vrba.

Největší evropský výrobce klobouků se chce stát luxusní značkou. „Chystáme mediální kampaně, udělali jsme zásah do kolekce, otevřeli jsme dveře privátním designérům a mají možnost pro nás dělat kolekce. Chceme vytvořit zdravý balanc mezi prodejem přes velkoobchod a prodejem přímo do maloobchodu. Rádi bychom si sáhli na vyšší marži, protože ta přímo u výrobce je nejnižší,“ uvedl Vrba. 

Tonak vyrábí řadu specializovaných pokrývek hlavy, například židovské klobouky, armádní barety, brigadýrky nebo klobouky pod značkou Stetson. Tu si od majitelů brandu pronajímá, většina světové produkce stetsonů tak vzniká právě na severu Moravy.

Firma má obrat téměř půl miliardy korun, v roce 2013 vydělala 10 milionů korun. Živí ji export, který tvoří čtyři pětiny obratu.

Bývalý ředitel liberecké Textilany Vrba se po revoluci stal ministrem průmyslu a obchodu. Rozjížděl například privatizaci Škody Auto německému Volkswagenu. Záhy odešel z politiky a založil s bývalými vládními kolegy poradenskou firmu.

Sám úspěšně restrukturalizoval společnost Fezko Strakonice, někdejšího výrobce baretů a fezů. Do Tonaku spolu s dalšími investory vstoupil roce 2000 prostřednictvím česko-švédské společnosti PCTC Invest.

Vrba v rozhovoru popisuje i peripetie s hlavní surovinou pro klobouky - králičími kožkami, i to, jak se prodávají fezy v Nigérii.