Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firma už podruhé opravuje zvlněnou dálnici, na vině je opět struska

  8:13aktualizováno  8:13
První úsek ostravské dálnice D1, otevřený teprve před čtyřmi lety, opět obsadili stavbaři. Opět narovnávají zvlněný povrch autostrády. Vědí, že problém způsobila bobtnající struska v podloží. Ostatně kvůli tomuto materiálu se už vede řada soudních pří.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Problémy se projevily několik měsíců po otevření ostravského úseku dálnice. Nepomohla výměna povrchu, hrboly se objevily znovu.

Až letos odborníci zjistili, že problém je v ocelárenské strusce, která bobtná v podloží. A doporučili ji odstranit. To by ale znamenalo stavět novou část dálnice za stamiliony.

Stavebníci přidají ke strusce smršťující se polystyren

Konstruktéři silnic z firmy Eurovia, která začala dálnici opravovat v pondělí, proto přišli s jiným návrhem. Strusku odtěží jen tam, kde to bude nutné. K bobtnajícímu materiálu však přidají takový, který se naopak pod tlakem smrští. Síly by se tak měly vyrovnat.

Termíny oprav dálnice

Řidiči na dálnici D1 v Ostravě se musí smířit s částečnou uzavírkou. V pondělí začaly opravy pravé strany zvlněné vozovky, které potrvají do konce října.

Na levé straně stavbaři do začátku zimní údržby jen odfrézují hrbolatý povrch. Nový koberec tam položí až v první polovině příštího roku.

"Největší potíže jsou v okolí mostů. Tam bobtnající struska uzavřela dilatační spáry. Situaci vyřešíme tím, že před mosty uděláme šest metrů hluboký a jeden a půl metru široký výkop přes celou vozovku, který vyplníme extrudovaným polystyrenem. Ten pod tlakem bobtnající strusky zmenší objem až o deset centimetrů," líčí postup oprav před pokládkou nového asfaltového koberce mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Eurovia je nástupnickou organizací firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava, které vybudovala 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D1 od křížení s ulicí Rudnou až do Hrušova za asi sedm miliard korun.

Ačkoli dálnici nyní opravuje na své náklady v záruční lhůtě, peníze chce vymoci od dodavatele strusky.

Minulý měsíc už Eurovia podala ke Krajskému soudu v Ostravě žalobu o náhradu škody ve výši 30 milionů korun na firmu Harsco Metal CZ. I ta je nástupnicí původního dodavatele strusky, který již neexistuje.

Firma Harsco Metal ale vinu odmítá. Rozhodovat tedy zřejmě bude soud a jeho verdikt může být precedenční. Potíže s bobtnající struskou má totiž i fakultní nemocnice a řada dalších novodobých staveb na Ostravsku, ale i jinde.

Podívejte se, jak struska ničí část fakultní nemocnice

"Ty problémy jsou v řadě zemí. Všude tam, kde se vyrábí ocelárenská struska. Já se k tomu ale nesmím vyjadřovat. Zavázal jsem se švédskému soudu," říká uznávaný ostravský odborník na strusku Petr Martinec. Obává se prozradit i to, o jaký soudní spor jde, aby se nevystavil riziku vysoké pokuty.

Zatímco řada lidí si myslí, že za problémy na dálnici mohou stavbaři, stavební firma oponuje, že problém je v dodavateli strusky či ve špatných normách. Použila totiž pouze certifikované materiály zařazené v seznamu těch, které doporučil investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové ale rozbory ukázaly, že použitý materiál nesplňoval deklarované parametry.

Petr Martinec tvrdí, že na rozdíl od vysokopecní strusky má každá dodávka ocelárenské strusky jiné chemické složení v závislosti na výrobě i skladování. "Může být skvělým i špatným materiálem. Je to složitý problém, který musí vyřešit odborníci," dodal.

Dálnice se zvlnila v ostravském úseku otevřeném v prosinci 2007.

Dálnice se zvlnila v ostravském úseku otevřeném v prosinci 2007.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.