Naznačuje, že firmy, které budou dávat stejné šance všem svým zaměstnancům bez ohledu na pohlaví, mohou snadněji získávat úvěry a dotace.
"Ke slovu mohou přijít zatím nevyužívané nástroje. Dovedu si představit procentuální zvýhodnění různých finančních podpor pro podnik, který toto téma řeší," řekla v pátek Běla Hajná, poradkyně ministra průmyslu.
Mzda žen je stále nižší
V Česku, kde průměrný výdělek žen činí tři čtvrtiny průměru mužského platu (i když jde o evropský průměr) a ve vedení firem je žen jako šafránu, vyhlásilo ministerstvo spolu s neziskovou organizací Gender Studies soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi.
Podobné soutěže delší dobu běží v zahraničí. "Firmy mohou do konce září vyplnit dotazník a v listopadu vyhlásíme vítěze nultého ročníku," popsala Linda Sokačová, vedoucí projektu Gender Studies, který je financován penězi z programu Phare a byl spuštěn už před dvěma lety.
Nemá jít o pouhý výkřik do tmy. Kromě toho, že firma si při žádostech o dotaci může připsat plus, ještě si udělá reklamu. "Pro vyznamenanou společnost to bude znamenat určitou sociální prestiž," dodala Sokačová.
V zahraničí si firmy takového titulu cení i proto, že jsou přitažlivější pro zaměstnance.
V Česku i při vysoké nezaměstnanosti je po různých odbornících vysoká poptávka a firmy se snaží vypadat co nejlákavěji, tudíž by je to mohlo zajímat.
"Zkušenosti progresivních firem ukázaly, že ženy si šancí více váží, a pokud je mají, jsou také loajálnější. Psychologie práce navíc upozorňuje, že firemní politika přátelská vůči rodině a umožňující skloubení rodinného a pracovního života přispívá k pracovnímu výkonu a zmírňuje napětí jak u žen, tak u mužů," říká Lenka Simerská, koordinátorka projektu.
V porotě, která bude výherce vybírat, zasednou lidé z obou jmenovaných institucí a CzechInvestu, dále ze Sociologického ústavu Akademie věd, vládní rady pro rovné příležitosti, z řad odborů a některých soukromých společností.
Informace o soutěži jsou k dispozici na internetové adrese www.feminismus.
cz/zpravodaj.
Jak bude vypadat vítěz
Společnost, která se dostane do užšího výběru, má mít následující parametry. "Prokáže, že má zájem o problematiku rovných příležitostí. Například jeden velký zahraniční investor v Brně - počítačová firma - se ve svých náborových inzerátech zaměřuje přímo na ženy," uvedla Lenka Simerská.
Navíc bude mít ve vedení ženy. "Sledujeme některé maloobchodní řetězce, které zaměstnávají hodně žen, ale ve vyšších funkcích jsou jen muži," dodala socioložka. Dalšími znaky vítězné společnosti je podle sociologů i to, že má zavedenou pružnou pracovní dobu.
Ve slušné firmě si ženy, ale i muži mohou brát bez problémů rodičovskou dovolenou. A dobrá firma nabízí rodičům další služby, jako jsou tábory, školky nebo pomoc s péčí o děti při neplánovaných přesčasech.
Platy mužů a žen ZDE
Takové sociální výhody jsou běžnou součástí péče firem o své zaměstnance v řadě zemí na západ od českých hranic. A tam se autoři soutěže inspirovali.