Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy daly 47 miliard na svou propagaci

  0:01
Za to, aby jejich služby či zboží co nejvíce upoutaly pozornost zákazníků, a ti si je pak koupili, české firmy loni zaplatily přes 47 miliard korun. Rozsáhlý průzkum, který zjišťoval, kolik firmy utrácejí za veškeré marketingové aktivity, provedla agentura Brand Brothers.

Došla k závěru, že je to suma přesahující dvě procenta celého hrubého domácího produktu.

"Při mírném zjednodušení jde říci, že každých 100 korun vydaných na reklamu našeho oblíbeného automobilu s sebou táhne 178 korun dalších propagačních výdajů a přibližně 22 korun nutných k tomu, aby byly veškeré propagační výdaje využity efektivně," říká Libor Zedník z Brand Brothers.

Výzkum dává plastičtější obrázek než jenom to, kolik firmy investují do reklamy. Sama reklama je stabilně tím druhem propagace, za který firmy utratí nejvíc. Loni to bylo 15,7 miliardy korun.

V poslední době podle Brand Brothers firmy více investují do osobního prodeje. Na platech obchodních zástupců vydaly firmy 6,9 miliardy, což už se velmi blíží tomu, kolik zaplatí za pořízení televizní reklamy.

Kolik vynaložily firmy na marketing

V roce 2002 vydaly společnosti na marketing 47,14 miliardy korun.


Typ                Podíl v % 
Reklama                33,3
Direct marketing   19,5
Výstavy a veletrhy 15,7 Osobní prodej       14,6  Reklamní předměty 5,5 

Výdaje na pracovníky               4,2
Výzkumy trhu           3,1
Internetové prezentace               2,1 Public relations         2,0

Pramen: Brand Brothers

Výdaje na osobní prodej ve firmách rostou dvakrát rychleji než výdaje na reklamu. A celkově platy obchodníků představují přibližně sedminu výdajů na propagaci.

Za reklamu dá nejvíc výrobce pracích prášků Letošek však zřejmě nebude pro reklamní byznys tak dobrý. Alespoň soudě podle toho, jak se chovají ti největší čeští zadavatelé reklamy.

Loňská jednička, mobilní operátor T-Mobile, za první pololetí snížila výdaje na reklamu na polovinu toho, co už loni touto dobou utratila. Celkově dal T-Mobile na reklamu 278 milionů korun.

Ještě větší šetření nastalo v reklamním oddělení firmy Danone. Ta byla loni v červnu za T-Mobilem druhá se 495 miliony, ale letos v červnu její reklamní výdaje nepřekročily 233 milionů.

Podle společnosti TNS A-Connect je nyní na špici výrobce šamponů a pracích prášků Procter & Gamble. Za první půl rok dal do reklamy 456,5 milionu.

Jediné dva způsoby oslovování zákazníků, do kterých firmy nedávají rok od roku větší peníze, je public relations a účast na veletrzích.

Firmy loni investovaly více peněz do prezentace na webových stránkách, než kolik dají na public relations.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...