Malá krabička v autě často ani není vidět, skrývá se třeba pod palubní deskou, odkud vysílá signál do vzdáleného počítače. U něj se data vyhodnocují. Na mapě nadřízený vidí, kde právě vůz je, jakou rychlostí jede nebo kolik benzinu spotřeboval. Informací je tolik, že se nevyplatí lhát.
"Než se to rozběhlo, u pár vozidel, která byla podezřelá, jsme to namontovali tajně," prozradil Jan Velíšek ze stavební firmy Edikt, která má asi ve sto vozech instalovaný systém Car Control od společnosti Telefónica O2. Na trhu je jich ale celá řada a rozdíly v nich jsou minimální.
Ve firmě se už rozdalo několik výpovědí. Řidiče, kteří podváděli, usvědčil počítač. Zkušenost s černými jízdami mají i jiné společnosti. "Sledujeme, jestli nám řidič dodržuje čas určený pro rozvoz zásilek, zda jezdí tam, kam má, a jestli se někde nefláká," přiblížil Ladislav Kousal z Globus Car. "Kolikrát řidič tvrdil, že je například na Jižní spojce, a přitom byl třeba na Praze 5," doplnil.
Stavební firma Edikt užívá mimo jiné systém GPS k testování nově příchozích zaměstnanců. "Porušování zákona to není. Vozidla jsou v majetku firmy a ta sleduje pouze jejich provoz," myslí si Vlastimil Vyskočáni, který má v O2 produkt Car Control na starosti.
Konec papírování
"Je to daleko jednodušší než psaní knihy jízd," zmínil Velíšek hlavní výhodu monitorovacího systému - takzvanou elektronickou knihu jízd. Elektronickou dokumentaci si prý oblíbili i řidiči, protože nemusí trávit čas papírováním. S faktem, že je bude někdo sledovat, se ale smiřovali těžko. Zaměstnavatelé nicméně tvrdí, že kontrola řidičů jim šetří peníze.
"Nedochází k tomu, že jsou vozidla zneužívána. Jezdí se obecně méně, na pohonných hmotách ušetříme asi 25 procent," řekl David Dočkal ze společnosti Energ Servis.
Firma má zhruba v padesáti vozech zabudovaný monitorovací systém Patriot od F&B Company. Na jednom autě prý v průměru ušetří 1 000 až 3 000 korun měsíčně. Za pořízení systému do každého auta dala firma 10 tisíc, provoz ji měsíčně vyjde na přibližně 350 korun.
Podobné ceny má Telefónica O2, kde pořízení "krabičky" stojí přibližně 4 000 až 10 000 korun a měsíční paušál se pohybuje od 200 do 500 korun podle toho, jaká data chce majitel získávat. Někteří dodavatelé si nastavují třeba spádové oblasti - například střední Čechy. Když auto z oblasti vyjede, systém firmu upozorní.
V osmdesáti vozech má systém Patriot také firma Emos, která vlastní na Moravě dvacet obchodů elektro. "Přesně se to nedá říct, ale celkové náklady na provoz vozidel včetně pohonných hmot meziročně klesly," sdělil Miroslav Lupač ze společnosti Emos. Telefónica O2 uvádí, že u firemních vozidel může systém ušetřit až pětinu nákladů, F&B Company hovoří o "vysokém procentu".
"Jsme stavební firma, nejde přesně říct, že jsme ušetřili třeba 15 procent. Kdo tohle tvrdí, tak si myslím, že to není úplně objektivní. Úspora tam ale je," tvrdí Velíšek.
Firmy sledují i bagry a jeřáby
Ve více než stu autech mají Car Control i pivovary Drinks Union, kde monitorují hlavně osobní vozy. "Počítáme s návratností v horizontu dvou let," uvedl Ladislav Lukšík z firmy, která vyrábí například Zlatopramen. Systém jim prý ušetří měsíčně 20 tisíc korun na každém autě.
Může ale ušetřit pětinu nákladů? "Číslo nechci potvrzovat ani vyvracet. Je to založené na tom, jak má firma nastavenou Car Policy," odpověděl Lukšík. Ta se týká například pravidel, jaká firmy mají pro užívání vozidel k soukromým jízdám. "Největší úsporu nám to přineslo v oblasti referentských vozidel, počet jsme snížili ze 40 na polovinu," vysvětlil, že se firma zbavila zbytečných aut, o kterých si myslela, že jsou využívaná.
. ŘIDIČI POD DOHLEDEMO čem mají firmy přehled? - Kde jejich vozy právě jsou. |
Monitorovací systém si nejčastěji pořizují firmy kvůli sledování pohybu osobních automobilů, využívají ho ale i dopravci s kamiony nebo stavitelé u pracovních vozidel a strojů, jako jsou bagry a jeřáby. U nich většinou sledují dobu, po kterou pracují. Systém totiž zaznamenává každé vypnutí a zapnutí motoru. Některé firmy mají dispečink, kde se rozhoduje o nejvýhodnější trase.
"Dispečer dopravy se na to podívá a vidí, kde se jaké vozidlo pohybuje. Když potřebuje převézt z místa nějaký náklad, tak si to vytelefonuje," řekl Velíšek.