Vyplývá to z analýzy výdělků 2 200 českých společností s obratem nad 250 milionů korun, kterou provedly společnosti CE Capital a Čekia.
Mezi nejziskovějšími společnostmi v zemi je řada energetických firem, dodavatelů automobilek jako Johnson Controls, Behr, Siemens VDO Automotive, Continental či výrobce skel Saint-Gobain Securit. Žně mají i stavebniny, třeba výrobce betonových desek Ytong, firma Xella nebo Českomoravský cement.
Totálně však vloni zvítězil výrobce žvýkaček Wrigley, jednička na trhu. Česká pobočka vydělala svým americkým majitelům 126 procent z toho, co do ní vložili.
"Loňský rok byl jeden z nejúspěšnějších roků na českém trhu," připouští šéf české a slovenské pobočky Wrigley Michal Bučko. Jeho předchůdce, který pro Wrigley pracoval od roku 1990 až do letošního února, říká, že za ziskem stojí mimo jiné výhody nižších místních platů.
"Zisk na zaměstnance je v Česku vyšší než v Anglii nebo Německu, přitom ceny dosahují západoevropské úrovně a obchodní zástupci v Anglii stojí jiné peníze než zástupci v ČR. Jsou to prostě vysoké výnosy a nízké náklady," upřesňuje David Krajný, který nyní podniká v realitách.
Wrigley je jedničkou na místním i na světovém trhu a dvojka Cadbury je tady spíše známá jako výrobce čokolád. Na českém trhu se mohou najít i procentuálně ziskovější firmy, ty však nedosahují nejvyšších zisků v korunách. Firmám z předních pozic žebříčku je společné jedno – mají výhodnou pozici na trhu. Některé jsou bývalé monopoly, jiné si své místo vydobyly jako výrobce žvýkaček.
"V mnoha sektorech v České republice je omezená konkurence, namátkou energetika, plyn, minerální vody, tabák nebo pivovary," popisuje Georg Hotar, ekonom mezinárodní poradenské firmy CE Capital. A podotýká, že v takovém případě zákazník zaplatí "krapánek" více, než by platil tam, kde by silní měli větší konkurenci.
Těžký průmysl se vyšvihl
Žebříček podle absolutní výše miliardových zisků ovládají energetické firmy, ocelárny a uhlobaroni. Razantně do první stovky nastoupili i dodavatelé automobilového průmyslu Bosch Diesel a Behr Czech.
"Vynikající výsledky vykázaly firmy ze sektoru energetiky, který těží z růstu cen komodit a elektřiny na světových trzích, a společnosti napojené na automobilový průmysl, který je tradičním tahounem české ekonomiky," hodnotí výsledky Petra Doležalová z agentury Čekia, která sbírá data o výsledcích firem na českém trhu.
Celkem se do žebříčku 100 nejúspěšnějších firem podle skutečného ekonomického zisku, mezinárodního měřítka EVA (Economic Value Added) za rok 2006, probojovalo 45 nováčků. Být největší a silný však neznamená automaticky zisk. Někdy firmu tíží dědictví z minulosti, jindy třeba navázání na prodělečnou státní firmu.
"Šest z deseti největších společností podle investovaného kapitálu, které celkem hospodaří se 411 miliardami korun kapitálu, nevytváří žádnou přidanou hodnotu pro vlastníky," říká Petra Doležalová.
V minusu podle celkového ekonomického přínosu pro majitele končí takové giganty jako Telefónica O2 (vloni se přejmenovala z Českého Telecomu), Správa železniční dopravní cesty, Dopravní podnik hl. m. Prahy, RWE Transgas a Letiště Praha. Prodělaly nejen investované peníze, ale i dalších deset miliard.