Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy omezí nákup drahých aut

  0:01aktualizováno  0:01
Prodejce luxusních automobilů, ve kterých se prohánějí většinou majitelé a šéfové velkých firem, čeká od příštího roku boj o udržení vydobytých pozic. Poslanci v rámci novely zákona o dani z příjmu podniků schválili bod, podle něhož firmy budou moci odepisovat z daní hodnotu auta do 900 tisíc korun.

Zbytek jeho ceny musí uhradit ze svého zisku. Přitom právě podniky tvoří velkou část zákazníků značek jako BMW, Mercedes, Audi či Volvo.

Například Audi prodává za více než 900 tisíc korun devět z deseti aut. U BMW a Mercedesu je to ještě o něco větší podíl. Firemní klientela je pro ně velmi důležitá: například čtyři z pěti "audin" v Česku kupují podniky.

Zástupci některých firem, kde se manažeři vozí v drahých vozech, již nyní přemýšlejí o změně. To je případ společnosti Unipetrol, jejíž šéf Pavel Švarc před dvěma lety získal největší vůz Audi A8 a čtyři další manažeři o něco menší A6.

"Šéfové dceřiných firem již nejezdí v dražších zahraničních limuzínách, ale v superbech se středně drahou výbavou. Pokud zákon vejde v platnost, očekávám, že až vozy Audi na generálním ředitelství zestárnou, koupíme české auto i tady.
Nechceme kvůli autům snižovat zisk," tvrdí personální ředitel Unipetrolu Vít Šubert.

Právě Škodě situace vyhovuje nejvíce a mohla by díky poslancům získat mezi šéfy podniků nové zákazníky. "Neříkám, že je to pro nás nevýhodná věc, ale nějak zásadní růst prodeje kvůli stanovené cenové hranici zase nečekám," říká šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Superb stojí bez speciálních úprav od sedmi set tisíc do 1,2 milionu korun, zatímco třeba BMW řady 5 na této ceně začíná.

Auta v tuzemsku kvůli vysokému zdanění lidí s vysokými příjmy slouží jako výrazná manažerská mimoplatová výhoda. "Málokde v Evropě podniky dávají auta k užívání tak široké skupině vysokých a středních manažerů. Lze očekávat, že mnoho firem nyní změní systém výhod pro manažery," soudí Zdeněk Pasák, který se zabývá vyhledáváním špičkových manažerů pro velké firmy.

Mluvčí Audi Jan Klíma však míní, že auta nejsou u velkých firem tak zásadní položkou, která by je nutila kvůli změně daní měnit značky. "Zákazníci mohou reagovat různě, ale podniková klientela není ke změnám tak náchylná jako jednotlivci a mnoho manažerů má vůz určité kategorie zajištěn ve smlouvě s podnikem," říká Klíma.

Pro daňové omezení hlasovali všichni poslanci vládní koalice. Deset ze čtrnácti členů koaliční vlády přitom jezdí v nejluxusnějších limuzínách Audi A8 a BMW řady 7, sedm členů kabinetu má superby.

Většinu vozů Audi koupila ministerstva od resortu financí po zasedání Mezinárodního měnového fondu, kde byla tato značka oficiálním automobilem. "Audi A8 jsme od ministerstva financí koupili za 1,6 milionu korun," sdělil Urbanův mluvčí Ivo Mravinac. Urban má také superb.

BMW řady 7, jejichž cena začíná na dvou milionech korun a které úřady nakupovaly přímo od prodejců, jezdí ministr kultury Pavel Dostál, šéf resortu životního prostředí Libor Ambrozek, ministryně zdravotnictví Marie Součková a šéf regionální rozvoje Pavel Němec.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.