Podobně se zachovaly také k lidem, kteří se v kritických dnech minulého týdne nemohli kvůli kolapsu dopravy dostat do zaměstnání. Placené volno od nich dostali i ti, kdo pomáhají likvidovat následky povodní svým kolegům. Česká spořitelna, elektrárenská společnost ČEZ, mobilní operátoři, Český Telecom, Škoda Plzeň. To jsou jen ty největší podniky. Seznam firem, které lidem nabídly pomoc, je mnohem širší.
Odborová centrála a největší sdružení zaměstnavatelů, Svaz průmyslu a dopravy, včera vyzvaly i ostatní společnosti, aby lidem dávaly volno na úklid za plný plat. "Vím, že se možná už snažíme dostat do otevřených dveří. Rád vidím, že se firmy chovají vstřícně," říká odborový předák Milan Štěch.
Rozsáhlá fotogalerie |
Co dělat při návratu domů |
Odpovědi na to, co vás po záplavách nejvíc zajímá |
Všechny články o záplavách najdete zde. |
Bezplatné podnikové půjčky nabízí i Eurotel a RadioMobil. Kromě lidí, jejichž domy byly postiženy povodněmi, dává volno i těm, kdo jdou pomáhat při úklidu zasažených oblastí. V Západočeské energetice dají lidem odbory až sto tisíc korun. "Jde o nevratnou výpomoc, kterou odbory mohou čerpat z vlastního fondu pro sociální účely," vysvětlil předseda odborů Západočeské energetiky Jaroslav Kreuzer.
Zatím není jasné, jak se ke svým postiženým zaměstnancům zachovají ministerstva a ostatní úřady. Podle ředitele tiskového odboru Václava Svobody Špidlův kabinet zatím žádné doporučení úřadům nedal. "Snad zítra na vládě. Teď vám nemohu nic konkrétního říct. Většinou se postupuje podle Zákoníku práce," říká Svoboda.
Podle Zákoníku práce musí dát zaměstnavatel takovému člověku pouze neplacené volno. Podle Štěcha se však i předsedkyně odborů ve státní správě Alena Vondrová snaží prosadit, aby postižení lidé dostali za dny, kdy si dávají do pořádku svůj byt, zaplaceno. Ve vyspělých zemích EU či Spojených státech je spokojenost zaměstnanců považována za jedno z důležitých kritérií manažerského úspěchu. Stejně tak jsou součástí dobrého jména výrazné částky věnované na humanitární pomoc postiženým lidem.