Blogy na jednotlivých portálech založily "studentky se zájmem o dění kolem". Portfolio jejich textů ale zůstalo poměrně úzké a navíc velmi podobné. Kromě chvály PaySecu, což má být česká obdoba systému pro internetové platby PayPal, se objevila také kritika ceny prémiových esesemesk mobilních operátorů.
Na případ upozornil v úterý server Online žurnalistika a texty vzápětí ze serverů zmizely. V redakčním systému iDNES.cz ale zůstaly uchovány.
Z textů se mohli čtenáři mimo jiné dozvědět, že se chystá obdoba českého PayPalu, jmenuje se PaySec. Natálie se na něj těší a ČSOB je podle ní zárukou dobře fungujícího servisu.
. natálie koudelková a paysec"...Připravuje ho ČSOB, což dává naději, že by mohlo jít o vskutku komplexní řešení s dobrou podporou a vysokou mírou důvěryhodnosti..." |
ČSOB nechce mít s texty nic společného. Mluvčí Marek Roll nicméně připouští, že banka reklamní agentuře Bison and Rose zadala, aby blogery oslovila. Jak konkrétně měla spolupráce vypadat, říct nechtěl. Neuvedl ani, zda banka o textech věděla.
Na iDNES.cz byl přitom ten nejstarší zveřejněn před měsícem. Mluvčí na přímou otázku pouze opakoval, že je to věc PR agentury, nikoli banky.
Prý za to může stážistka
I agentura Bison and Rose, z jejíchž IP adres kdosi do blogů přispíval, ale tvrdí, že na straně jejích zaměstnanců se chyba nestala. Podle Romana Šmída z firmy šlo o vlastní aktivitu stážistky, se kterou se už agentura rozloučila. Co by studentku k takovému jednání vedlo, je těžké zjistit. Šmíd její jméno prozradit nechtěl a telefonní číslo, které udala při zakládání blogu na iDNES.cz, neexistuje. Takový argument ale sotva obstojí, firma je za své zaměstnance zodpovědná, byť by byli jen na stáži.
Reklamní blogování ale protiprávní není. Podle Jana Hladkého z advokátní kanceláře Havel & Holásek se sice jedná o skrytou reklamu, problém však může nastat s porušením etického kodexu, nikoliv zákona. Minimálně do chvíle, kdy se blog nenaváží do konkurence. To by se jednalo o nekalou soutěž.
. mluvčí čsobOd aktivity PR agentury se distancujeme Jak přesně znělo vaše zadání? Takže jste ale chtěli oslovit blogery? A v čem byla tedy ta realizace špatná? Chtěli jste jim tedy ten systém nějak blíž představit? A věděli jste o textech, které se v blozích objevily? |
Neexistující Klára Franková se ve svém blogu navážela do platebního systému mBank, a to by mohl být problém. Podle mluvčího Tomáše Vyšohlída nyní banka zvažuje, že se obrátí na právníky.
I mBank nicméně měla s etikou na internetu problém, a to na Slovensku. Před několika měsíci se na slovenských webech objevila aktivita "Iniciativa proti skrytým poplatkom". Přestože se na první pohled tvářila jako občanská iniciativa, byla to reklamní akce. Věcí se zabývala i slovenská rada pro reklamu, podle které byl případ v rozporu s etickým kodexem. Česká pobočka podobné způsoby nepoužívá a ani to nemá zapotřebí, tvrdí mluvčí.
Síla blogů
Firmy a reklamní agentury se ale budou zřejmě obracet na blogery častěji. Blogerská komunita totiž nabírá na síle a její čtenáři také. Navíc příspěvek psaný "nezávislým" blogerem působí přesvědčivěji než tisková zpráva reklamní agentury. Blogování navíc právně upraveno není. Pokud firma například nepomlouvá konkurenci, žádné zákony neporušuje.
Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta jsou blogy v podstatě otevřeným fórem, které lze jen velmi těžko nějakým způsobem omezovat. Lidé na nich totiž vyjadřují svůj soukromý názor.
"Jde o nástroj, který je využíván velmi často. Daleko častěji, než si většina lidí myslí. Je to ale regulérní nástroj PR. Blogy mohou psát všichni a je na každém, co do něj napíše. Na čtenáři pak zase je, jak si sdělení přebere," říká Charvát.
Jestli bloger skutečně píše sám za sebe, nebo za nějakou firmu, je podle Charváta každého věc. Reklamy z blogů tak zmizí jen těžko, český právní řád takovou reklamu nijak neupravuje.
. studentky blogujíBlogy už z webů zmizely Klára Franková - Lidovky.cz |