(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Češi si začali říkat o vyšší mzdy, sebevědomí nejvíce narostlo Brňanům

  • 214
Do Česka se vrátil předkrizový hlad po zaměstnancích. Firmy začaly lákat na vyšší platy a benefity, zaměstnanci si více věří a změně práce se nebrání. Personální agentury zažívají žně a loví potenciální zaměstnance kde se dá, firmy zase přetahují lidi konkurenci.

„Na trhu je nejvíce pracovních nabídek za posledních šest let. Zaměstnavatelé se perou o lidi, jako jste vy,“ hlásá v kampani největší internetový portál pro hledání práce jobs.cz.

Může se hodit

Hledáte lépe placenou práci? Vybírejte z aktuálních volných míst, kde nabízí zajímavou mzdu a atraktivní benefity na jobDNES.cz.

Firmy po několika letech mění náborové strategie. Více než dříve lákají v inzerátech na výši platu a inzerují i další benefity – například příspěvek na dojíždění do práce, týden volna navíc, odměnu za doporučení dalšího zaměstnance.

Letošní rok představuje zlom – ekonomika rychle roste a od začátku roku prudce klesá nezaměstnanost, úřady evidují 430 tisíc lidí bez práce, což je nejméně za posledních šest let.

A osmělili se také zaměstnanci. „Češi se přestávají bát nezaměstnanosti a odcházejí za lepšími podmínkami. Kolem 66 procent lidí uvádí jako důvod změny zaměstnavatele nízký plat, pro 40 procent lidí jsou také důležité vztahy na pracovišti,“ říká Olga Hyklová, ředitelka náborové společnosti AC Jobs.

Apetit po vyšších mzdách potvrzují například údaje pracovního serveru Profesia.cz. „Požadavky lidí, kteří hledají prostřednictvím tohoto portálu práci, stouply oproti loňsku o šest procent,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.

Sebevědomí nejvíc narostlo uchazečům v Jihomoravském kraji, meziročně si říkají o 14,59 procenta víc, na výplatní pásce chtějí vidět v průměru 23 133 korun. Nejvyšší platové požadavky uvádějí ve svých životopisech už tradičně uchazeči o práci ve Středočeském kraji (23 377 korun) a v Praze (22 728 korun).

Půjčka na bydlení

Také brigádníci si o letošních Vánocích přijdou na své – hlad po nich je v maloobchodě, logistice, gastronomii či bezpečnostních službách. „Firmy musí brigádníkům platit až o 20 korun na hodinu více než loni. Jde tedy o 15až 25procentní nárůst ve srovnání s minulým rokem,“ říká Jiří Halbrštát z ManpowerGroup.

„Jedna firma ze Středočeského kraje nabízí v rámci získání kvalitních technických odborníků takzvaný relokační balíček. Obsahuje finanční částku dostatečnou na zaplacení nájmu bytu na první tři měsíce, pomoc s vyhledáním vhodného bydlení a možnost firemní půjčky,“ uvádí Erik Švarcbach z personální agentury McRoy Czech.

„Náborové kampaně připomínají stále více reklamní kampaně na prodej výrobků a služeb. Prodává se značka zaměstnavatele, jeho firemní kultura, přístup k zaměstnancům, odměňování, benefity, možnost vzdělávání a osobního růstu,“ vypočítává Halbrštát.

Firmy se vracejí s náborovými aktivitami do škol, stále méně jim vadí absolventi bez praxe. „Je pro nás zajímavé přijímat i absolventy bez zkušenosti, vyškolíme je, dovzděláme je,“ říká Marek Gešo z poradenské nadnárodní firmy Accenture.

K budování image zaměstnavatele snů patří i pracovní prostředí. „Společnosti, které mohou nabídnout atraktivní a dobře navržené kanceláře, mají větší šanci úspěšně soupeřit o talenty na trhu práce,“ tvrdí Lenka Šimková, mluvčí realitně-poradenské společnosti Jones Lang LaSalle.

Vývoj nezaměstnanosti v Česku