Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Firmy se v tendrech na stavbu silnic sdružují, cena pro stát tím roste

  5:03aktualizováno  5:03
Mezi českými staviteli dálnic může na první pohled vládnout konkurence, ve skutečnosti mezi firmami funguje přátelská spolupráce, která vede k podávání společných nabídek do soutěží. Takový postup však může vést ke zbytečně vysokým cenám za stavbu dálnic.

Stavba Pražského okruhu. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Ukazuje to přehled vítězů soutěží na stavby silnic v Česku za poslední čtyři roky. Drtivá většina zakázek nad čtvrt miliardy korun připadla sdružením firem, nikoliv jednotlivým společnostem.

"Je to známka kartelizace, která vede k udržení vysokých cen dálnic," tvrdí poslankyně a členka dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Věra Jakubková. Antimonopolní úřad kvůli takovému podezření dosud žádné správní řízení nevede.

MF DNES porovnala soutěže vypsané Ředitelstvím silnic a dálnic od roku 2005. Do konce roku 2007 vyhrála sdružení celkem patnáct zakázek, ale v roce 2008 začal jejich boom. Z 39 soutěží s hodnotou nad čtvrt miliardy korun vyhrála sdružení 27 tendrů, v roce 2009 uspěla v devíti z 11 takových tendrů.

Uskupení zpravidla tvoří některý z velké pětky stavebníků: Skanska, Eurovia, Strabag, OHL ŽS a Metrostav spolu se středně velkými firmami. Není však výjimkou, že se obři spojí sami. Třeba o desetimiliardovou zakázku na kus dálnice D3 loni bojovala jen dvě taková sdružení.

Výsledky tendrů také ukazují, že v případě soutěží, které vyhrají sdružení, je stavba často dražší než státem odhadovaná cena.

Důvod je jednoduchý: méně zájemců nevytváří takový tlak na cenu. Co dokáže konkurence, bylo patrné například na stavbě části Pražského okruhu, kde v soutěžích před třemi lety bojovalo i dvacet firem a výsledná cena byla poloviční oproti předpokládané.

Stavbaři tvrdí, že je spojování nezbytné. "Je to ve světě běžné, požadavky na kapitálovou vybavenost jsou velmi vysoké," argumentuje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Firmy tvrdí, že tím mohou i ušetřit. "Partner ve sdružení má například v blízkosti suroviny či polotovary, čímž není potřeba zvyšovat náklady na dopravu. Výsledná nabídka je ve finále konkurenceschopnější," říká mluvčí Eurovia Iveta Šťočková.

Velké balíky brzy skončí

ŘSD navíc jde takovým sdružením vstříc: zadává do soutěží tak velké úseky, že na ně menší a střední firmy nemají samy šanci dosáhnout a nezbývá jim pak nic jiného než paběrkovat jako subdodavatelé pro velké podniky. To potvrzují i výsledky největších českých stavbařů: jejich vlastní výkony tvoří často jen pětinu celkového obratu.

Podle šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka je velký počet sdružení částečně důsledkem potřeby rychle rozdělit velké množství peněz z evropských fondů. "Teď se to výrazně změní, mnoho nových zakázek už vypisovat nebudeme," dodal Brunclík.

V českých soutěžích také chybějí zahraniční firmy. Do tendrů jdou přímo jejich české pobočky, které si trh rozdělily už před pěti lety. "Pro nadnárodní společnosti je náš trh malý," míní Brunclík.

K hranicím se však už blíží čínská konkurence.

Naposledy vzbudila velké pozdvižení v Polsku, kde čínská státní firma Covec vyhrála s cenou nižší o 40 procent oproti konkurenci soutěž na stavbu dálnice z Lodže do Varšavy. "U nás zatím nabídku nepodali, ale jen ať přijdou," vzkazuje Brunclík.

ŘSD včera přineslo další studii o cenách dálnic. Podle ní jsou české stavby zhruba stejně drahé jako v okolních zemích. "Je to přesvědčování přesvědčených a namočených," komentovala materiál Jakubková.
Naposled kritizoval předražené komunikace ve svém materiálu NERV.

Počet firem v největších tendrech za poslední dva roky

   úsek  uchazečů  vítěz  cena v mld.  Kč
 D3

 Tábor – Veselí nad
 Lužnicí

 2  sdružení firem 10,4
 R49  Hulín – Fryšták  3  sdružení 
 firem
 6,6
 D1  Kroměříž-východ –
 Říkovice
 4  Skanska DS  5,0
 R1  Pražský okruh: D1 - Vestec  3  sdružení  firem  4,6
 I/11  Mokré Lazce-Velká
 Polom
 4  sdružení firem  4,0
 D47  Bohumín – státní
 hranice
 5

 ODS-Dopr.st. 
 
Ostrava

 2,9

Pramen: Ředitelství silnic a dálnic

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.