Firmy jsou opatrné. Než se pustí do obchodu, dobře si partnera prověří.

Firmy jsou opatrné. Než se pustí do obchodu, dobře si partnera prověří. | foto: Profimedia.cz

Firmy si přestaly věřit, důkladněji prověřují své partnery

  • 5
Krize naservírovala mezi české byznysmeny porci nedůvěry. Firmy si mnohem důkladněji než dříve prověřují svoje obchodní partnery, aby zjistily, zda jim nehrozí pozdní platby za dodané služby. Byznys agentur, jež hodnotí finanční zdraví firem, zažívá dobré časy. Nedůvěra je tak silná, že přebije i dobré zkušenosti z dřívějšího byznysu.

"V minulosti si firmy spíše nechaly kontrolovat nové zákazníky a výjimečně prověřovali ty stálé. Teď si u nás zadávají sledování celého portfolia klientů," říká Alena Seoud, ředitelka finančně informační společnosti Dun & Bradstreet.

Podle lidí z branže tak bylo možné předpovědět třeba krach cestovní kanceláře Tomi Tour.

"Měli nízký tok kapitálu, nepřiměřený počet zaměstnanců, v jejich okolí se vyskytovalo vysoké procento nezdravých firem," vyjmenovává rizikové faktory Michael Babka, ředitel vývoje finančně-informační společnosti Creditinfo Czech Republic.

Měsíc před krachem měla v jejich databázi Tomi Tour desetiprocentní pravděpodobnost nesplácení v příštích dvanácti měsících. Na první pohled nízké číslo však znamená "vysoké riziko". S kanceláří přestávaly spolupracovat na základě dřívějších špatných zkušeností i firmy, které si žádnou prověrku udělat nenechaly.

"Přestali jsme jim prodávat před více než rokem, kdy nám bylo jasné, že to směřuje ke krachu," uvedl Pavel Zíka, majitel cestovní kanceláře jedu.cz.

Existují i opačné případy. Třeba společnost Moravia Energo měla ještě tři dny před vyhlášením úpadku riziko ve výši 0,4 procenta. To agentury označují jako velmi nízké.

Rizikové firmy lze vytipovat i bez profesionálů

Obrázek o serióznosti firmy si lze z veřejně přístupných databází udělat i zadarmo. Z účetních závěrek (www.justice.cz) se dá vyčíst například ziskovost a zadlužení, vyplatí se projít i seznam dlužníků na stránkách zdravotních pojišťoven.

Stává se, že firma nemá závěrku zveřejněnou. Podle Babky o ni někdy stačí jen požádat a případně připomenout, že jde o zákonnou povinnost. Má to však háček.

"Ke konci loňského roku měla řada firem krásné výsledky, po sedmi měsících se však leccos mohlo změnit: propadly se zakázky, není dost peněz na zaplacení faktur. Postihlo to některé stavební firmy nebo dopravce," upozorňuje Cyril Mores, jednatel inkasní společnosti Creditreform.

Některé agentury proto sbírají i data o tom, jak dobře platí firmy faktury. Dávají jim do nich nahlédnout například kurýrní služby, velkoobchodní firmy nebo společnosti rozvážející zboží. Výměnou za to dostanou samy přístup do databáze, kde se mohou přesvědčit, jak jejich potenciální klienti platí jiným. Podniky se prověřují i po telefonu.

"Když z finančních výsledků vidíme, že se ve firmě děje něco divného, zavoláme jim a necháme si to vysvětlit," popisuje Radek Laštovička, ředitel největší inkasní agentury Coface Czech.

Ani negativní hodnocení však podniky, pro které je v krizi každá nová zakázka velmi vítaná, nemusí odradit od nového byznysu.

"Stalo se, že jsme ignorovali negativní výsledek analýzy a dali na doporučení jiné firmy, která britskému zákazníkovi také dodávala. Nakonec nezaplatil nám ani jim. Někdy ale člověk musí zariskovat, aby vůbec něco prodal," radí manažer Jan Batík z Kovohutí Příbram nástupnická.

Dnes partnerům se špatným hodnocením na fakturu neprodává a žádá od nich zaplatit předem.