"V současnosti nás táhnou především soukromí klienti," říká Martin Cieslar, majitel půjčovny Dream-Cars. Firmy, které půjčení vozů dávaly často jako odměnu pro své nejlepší prodejce, začaly šetřit.
Krize byla i jedním z důvodů, proč s půjčováním přestala pražská firma Invelt. Podle ředitele Jiřího Jírovského se nyní soustředí už jen na prodej a servis vozů BMW.
"S ochladnutím zájmu od firemních zákazníků se pro nás půjčování stalo prodělečné. Prodali jsme proto auta a půjčovat budeme jen vozy BMW našim zákazníkům," dodává Jírovský. Mezi ně shodou okolností patří i Dream-Cars, která s Inveltem dlouhodobě spolupracuje.
Sporťáky půjčují prodejci aut i soukromníci
Zhruba polovina aut z nabídky Dream-Cars se totiž půjčuje od firem, zejména prodejců automobilů. Cieslar se však dohodl i se soukromníky, kteří své vozy půjčují v době, kdy je sami nepotřebují. Auta jim tak alespoň částečně na sebe vydělávají.
Cieslarova firma má v nabídce dvacet aut a tři motocykly, přičemž roční počet zápůjček jde do stovek. Přesné číslo však manažer říci nechce, firma ve sbírce listin nezveřejňuje ani účetní závěrky.
Dream-Cars je na trhu dva a půl roku. Když Cieslar odešel v červnu 2007 z ředitelského postu v České spořitelně, přemýšlel, co bude dělat dál. "Vzhledem k tomu, že v té době si šlo půjčit sportovní vůz jen s tak vysokou vratnou kaucí, která nebyla pro drtivou většinu lidí dosažitelná, padla volba na půjčovnu, která by svými podmínkami nevylučovala tak velký okruh lidí," říká Cieslar.
Ferrari si jde vypůjčit na směnku
Dodává, že v době rozjezdu jeho podnikání dosahovala záloha například za Porsche 911 Carrera i 800 tisíc korun. "Kromě toho, že u nás kauce dosahují maximálně deseti procent ceny auta, mohou je soukromé osoby nahradit směnkou," dodává podnikatel.
První auto, které Cieslar do firmy koupil, bylo ojeté Porsche 911 z Německa, na jehož pořízení použil peníze, jež mu na odchodném vyplatil bývalý zaměstnavatel. Krátce nato však následoval mnohem dražší vůz, Ferrari 360 Modena, který už financoval leasingem.
Půjčování sportovních aut v sobě skrývá nebezpečí mnohých nehod, realita však není tak hrozná. Na sto zápůjček podle Cieslara připadá jedna pojistná událost, přesto jeho firmu pojišťovny v lásce moc nemají. Když už totiž k nějaké havárii dojde, vyrovná se cena opravy často ceně pojistky.
Na půjčení auta se skládá i více lidí
"Když si někdo půjčí sportovní auto, neděláme si iluze, že s ním bude jezdit pomalu. Proto je dobrá pojistka namístě. Na jedno auto se totiž někdy složí víc lidí a každý si chce svůj čas v něm maximálně užít," vysvětluje Cieslar.
Podle něj se například stalo, že si pro porsche přijeli dva mladíci z Liberce. Za denní pronájem zaplatili deset tisíc korun, ale doma na ně pravděpodobně čekalo dalších osm kamarádů. "A auto si poctivě střídali a my jsme z údajů sledovacího systému GPS zjistili, že auto půjčené na 24 hodin stálo jen 10 minut," uvádí Cieslar.
A kdo jsou lidé, kteří jsou připraveni obětovat desetitisíce za pár hodin svezení? Nejčastěji jsou to ti, kteří si nechtějí kupovat vlastní sporťák, ale čas od času se chtějí svézt. Další skupinou jsou řidiči, kteří dostali půjčení jako dar od svých blízkých, a častými klienty půjčovny jsou i zákazníci, kteří uvažují o koupi sportovního auta, ale chtějí si ho nejdřív vyzkoušet na delší dobu.
Cieslar tvrdí, že má i takové zákazníky, kteří mají peníze na to, aby si sporťák pořídili - chtěli by jej, ale nemohou tak učinit kvůli závisti spolupracovníků či lidí z okolí.
Pětina zákazníků Dream-Cars se pravidelně vrací a firmě udělá až 80 procent příjmů.