Gay friendly byznys se v Česku neujal. Ilustrační foto

Gay friendly byznys se v Česku neujal. Ilustrační foto - Gay friendly, homosexualita | foto: Profimedia.cz

Firmy v době krize víc míří na gaye, Česko je zatím pozadu

  • 148
"Čtvrtinová sleva na pronájem auta s vaší A-kartou," láká zákazníky na svých amerických stránkách pod fotografií dvou usmívajících se spolujezdců řetězec autopůjčoven Avis. Firmy ve světě se snaží čím dál víc zalíbit gay zákazníkům. V Česku je takové uvažování firem zatím v plenkách.

Zdá se, že nákupní apetit homosexuální menšiny ani v době ekonomické krize neutuchá. "Žádný markantní propad tržeb jsme nezaznamenali. Recese se projevuje spíš na dýšku nebo na menším využívání extra služeb, jako je whirlpool nebo sauna," říká barman Tomáš z malého pražského gay hotelu Nouvum Garden, který si nepřál uvést své celé jméno.

"Teď je to slabší, ale to může být prázdninami. Před nimi byly tržby podobné jako loni a doufám, že po létě se to zase vrátí," uvedl jednatel největšího gay klubu v Česku, pražského Valentina. Své jméno mít v novinách nechtěl.

Gayové a lesbičky často spadají do kategorie "dva příjmy, žádné děti", a tak se nemusí ve zlých časech tak omezovat. Podle řady průzkumů také obecně vydělávají v průměru víc než heterosexuálové. Mimo jiné proto, že častěji dosahují vyššího vzdělání – musí se víc snažit, aby si ve většinové společnosti vydobyli respekt.

Vstřícnost, která se vyplatí

"Na podzim se chystám do New Yorku a vybral jsem si Marriott hotel, protože má speciální balíček pro gay páry (OUT in New York Package, pozn. red.)," říká producent a mediální agent českých celebrit Janis Sidovský. V New Yorku, kde homosexuálové tvoří desetinu ze 47 milionů turistů, lákají hotely tyto klienty například na noc zdarma navíc nebo jídlo v restauraci zdarma.

V Americe je marketing otevřeně cílený na sexuální menšinu běžný. Gay friendly, tedy k homosexuálům vstřícná, se snaží být například síť autopůjčoven Avis. Inzeruje, že najaté auto může řídit i klientův partner stejného pohlaví, a nabízí speciální slevovou kartu se symbolem gayů – duhou.

"Pokud existuje segment na trhu, který se nějak liší, proč nevyužít příležitosti a nevytvořit pro něj strategii na míru," říká Australan Ian Johnson, zakladatel mezinárodní společnosti Out Now Consulting zaměřující se na gay marketing. Momentálně připravuje kampaně zaměřené na gay cestovatele pro německou, švédskou, telavivskou a berlínskou turistickou kancelář a pro aerolinky Lufthansa.

Marketing

Pokud existuje segment na trhu, který se nějak liší, proč nevyužít příležitosti a nevytvořit pro něj strategii na míru

Šance se chopila i společnost Diageo, největší světový výrobce alkoholu (např. Johnny Walker). Její vodka Ketel One zaštiťovala v červnu newyorský průvod gayů a lesbiček. "Utrácíme víc za marketing zaměřený na menšiny, abychom oživili prodeje v USA," uvedl pro agenturu Bloomberg Larry Schwartz, prezident Diageo USA. Na rozdíl od konkurentů Pernod-Ricard a Bacardi se mu výši tržeb ve Spojených státech daří udržet.

V Česku mají podnikatelé k takovému přístupu zatím daleko. "Gay friendly strategii uvedly do praxe jen některé z našich 3 200 hotelů. V Česku takovou politiku nemáme," říká PR manažerka pro síť Marriott v Česku Tereza Agnew.

Podle odhadu Asociace českých cestovních kanceláří přijelo loni do Česka 400 tisíc gay turistů z celkem 6,7 milionu zahraničních návštěvníků. Gayové se soustřeďují na Prahu, kde existuje něco jako gay čtvrť – jsou to Vinohrady, kde se nachází většina z asi 30 gay klubů a kaváren.

Gay friendly přístup není v Česku rozšířený

Navzdory vysokým číslům je povědomí o gay friendly přístupu v Česku spíše malé. Na gay turistickém serveru Praguesaints.cz inzeruje 23 pražských hotelů – mezi jinými čtyřhvězdičkový hotel Yasmin či Clarion nebo pětihvězdičkový Buddha Bar. "Jsme partneři IGLTA (Mezinárodní cestovní asociace gayů a lesbiček), ale pouze jejich prostřednictvím komunikujeme své služby," říká Jan Kratina, ředitel CPI Hotels (síť Clarion).

Řada společností se při dotazu na to, jak ve svém marketingu myslí na gay a lesbickou komunitu, omezí na odpověď, že mezi svými klienty nerozlišuje. Platí to například pro dalšího českého partnera IGLTA, aerolinky ČSA. "Jsme otevřeni všem zákaznickým skupinám," uvádí Hana Hejsková z ČSA. Myslet na své zákazníky ze 4% menšiny se může vyplatit. "Když firma vyjadřuje zákazníkovi své sympatie, on jí to pak vrací," říká Sidovský.

Potvrzuje to i zakladatel amerického automobilového serveru Gaywheels.com, kde inzerují zejména autosalony. "Gay zákazníkům záleží na tom, aby když vstoupí do autosalonu se svým partnerem, se jim dostalo stejného respektu jako heterosexuálním párům," uvádí Joe LaMuraglia. Vstřícný přístup dealera je důležitější než to, jakou značku prodává. Největší popularitě se nicméně u návštěvníků serveru těší Mazda, Audi, BMW, VW a Mercedes.